Zo zet je een marketing automation flow op

4 tips voor effectieve marketing automation

Voor marketeers is het steeds lastiger om campagnes uit te werken die opvallen. De concurrentie is moordend en de marketingcampagnes moeten innovatiever en impactvoller zijn dan die van de concurrentie. Gelukkig is daar marketing automation: een middel waarbij software en e-mailmarketing hun krachten samenvoegen. Dankzij een marketing automation flow voorzie je (potentiële) klanten van relevante en waardevolle content die hen helpt de juiste aankoopbeslissing te maken. Een marketing automation flow realiseert de meest efficiënte klantbeleving, waardoor je anonieme bezoekers omzet in prospects en vervolgens in kwalitatieve leads.

Wat is marketing automation?

Dat marketing automatisering een uitkomst is voor marketeers, is al wel duidelijk. Maar wat is marketing automation? Marketing automatisering is een systeem waarmee je marketingcampagnes- en processen automatisch beheert. Je kunt klanten benaderen met geautomatiseerde berichten via social media, internet en e-mail. Deze automatische berichten heten ook wel workflows. Dankzij marketing automatisering maak je van anonieme websitebezoekers converterende klanten. Je loodst hen met geautomatiseerde en gepersonaliseerde content door de klantreizen heen. Er zijn verschillende flows:

  • E-mailmarketing automation
  • Gepersonaliseerde content
  • Leadscoring en -nurturing

Marketing automation vraagt om een optimale samenwerking tussen sales en marketing. Als marketeer zorg jij door de automation flows dat de salesafdeling aan de slag kan gaan met warme leads.

blog converseon

De kracht van een automation flow

Met een marketing automation flow krijg je niet alleen inzicht in het gedrag van (potentiële) klanten, ook integreer je eenvoudig jouw marketingkanalen in één sterk platform. Dankzij mail automation communiceer je gericht en gestructureerd met verschillende doelgroepen én realiseer je een betere klantbeleving om klanten te behouden. Een automation flow zorgt voor een ijzersterke verbinding tussen sales en marketing. Een automation flow kent nog meer voordelen:

  • Waardevolle leads worden automatisch opgevolgd
  • Dankzij mail automation bereik je de juiste doelgroep en communiceer je de geschikte content op het juiste moment
  • Een marketing automation flow realiseert een hogere ROI
  • Je krijgt door marketing automatisering het beste inzicht in de wensen, behoeften en het gedrag van (potentiële) klanten
  • Dankzij een marketing automation flow bespaar je tijd en geld én houd je geld over voor innovatieve en verdiepende ideeën (marketing wordt schaalbaar)

Zet je marketing automation effecief in, dan hebben werknemers meer tijd om belangrijkere zaken op te pakken en worden er minder menselijke foutjes gemaakt

4 tips om jouw marketing automation flow op te zetten!

Wil jij ook de beste klantervaring realiseren dankzij marketing automatisatie? En leads aan je binden en door de customer journey heen loodsen? We geven hieronder 4 marketing automation tips die je kunt gebruiken bij het inrichten van je marketing automation. Laat marketing automatisatie het werk voor je doen!

Tip 1: stel een welkomst-flow in
Heeft een bezoeker zich aangemeld voor de nieuwsbrief? Dan is het belangrijk dat diegene zich direct welkom voelt. Geef een goede eerste indruk door een warm welkom achter te laten: dit is eigenlijk de belangrijkste automatiseringsstroom. Start vervolgens met het opbouwen van je relatie. Bijvoorbeeld door het vergroten van je naamsbekendheid, interessante inhoud en succesverhalen aan te bieden en door een leuke actie te organiseren.

Tip 2: genereer automatisch leads met content achter een formulier
Automatisch leads genereren kan door waardevolle content aan te bieden op je website. Denk bijvoorbeeld aan een e-book of handleiding die gedownload kan worden in ruil voor het invullen van een contactformulier. Je beschikt vervolgens over het mailadres, waar automatisch de opgevraagde content naartoe gestuurd wordt. Met marketing automation is het mogelijk diverse formulieren samen te stellen om de behoeften van de prospect te achterhalen. De leads worden gesegmenteerd zodat ieder persoonlijke en relevante informatie ontvangt.

Tip 3: automatiseer de workflows
Laat iemand zijn of haar gegevens achter, dan moet dit uiteraard wel opgevolgd worden. Eén van de grootste voordelen van marketing automatisatie, is dat deze processen geautomatiseerd worden. De aangevraagde content wordt hierdoor gelijk opgestuurd. Vervolgens wil je deze lead natuurlijk warmhouden en voorzien van relevante en persoonlijke content. Dit kan door een workflow in te stellen. Een workflow is een automatische gebeurtenis die geactiveerd wordt door filters, triggers en acties die van tevoren zijn ingesteld.

Tip 4: blijf de marketing automation flow meten, testen en bijsturen
Interesses, behoeften en het gedrag van je doelgroep kunnen gaandeweg veranderen. Het is dus belangrijk om hierop in te spelen, zodat het niet ten koste gaat van de kwaliteit en conversies van de marketing automatisatie campagne. Blijf dus altijd testen en bijsturen om de beste resultaten te behalen. Krijg inzicht in het online gedrag door waardevolle content te verzamelen via bijvoorbeeld Google Analytics, voer A/B testen uit en blijf optimaliseren. Wil je leads terugwinnen? Biedt bijvoorbeeld een leuke beloning of korting aan. Wordt er niet op ingegaan, dan is het verstandig ze van de e-maillijst af te halen. Zo verklein je de kans dat de e-mails in de spamfolder belanden.

Hulp nodig bij het opzetten van een marketing automation flow?

Wil jij leren hoe je een marketing automation flow opzet of kan je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten, implementeren en optimaliseren van en automation flow? Neem gerust contact op via onderstaande button, wij staan graag voor je klaar!

Kom meer te weten over online leadgeneratie, digital growth, UX & design en development.

Neem contact op

Bekijk de andere blogs

Let's talk!

Heb je vragen over onze diensten of ben je benieuwd naar een samenwerking met Converseon? Laat je gegevens achter via het contactformulier of bel direct naar 0294-267984.

Vervolgstappen na
het invullen:

1.   We bellen of mailen je zo snel mogelijk terug om kennis te maken.

2.   We plannen een consult in om je wensen gedetailleerd door te nemen.

3.   We doen een passend voorstel voor een samenwerking.

Converseon logo wit