Wat is server-side tagging?

En waarom zou je vandaag al moeten beginnen met server-side tagging

Of het nou data is van huidige klanten of oud-klanten, of gegevens van jouw websitebezoekers die al dan niet een formulier hebben ingevuld: zonder deze data heb je geen basis voor online marketing. We zouden zonder deze data teruggaan in de tijd, naar een periode van massacommunicatie en ‘spray and pray’-strategieën.

Na een periode waarin marketeers steeds meer data hebben kunnen verzamelen dankzij technologische ontwikkelingen, zitten we nu al een hele tijd in een periode waarin (online) privacy steeds belangrijker wordt. De consument wordt steeds slimmer en krijgt steeds meer invloed om te bepalen wat er met zijn of haar data gebeurt. 

Dit is natuurlijk een goede ontwikkeling, maar het betekent ook dat het voor de marketeer steeds lastiger wordt om te bepalen wat er gebeurt op zijn website of webshop en wat zijn campagnes daadwerkelijk opleveren. Gelukkig is er een tool die de marketeer daarbij kan helpen: server-side tagging. Het is een steeds populairder wordende tool, vooral sinds Google dit ook als oplossing biedt. We leggen je in deze blog uit wat server-side tagging is en waarom je ermee zou moeten beginnen.

Wat is server-side tagging?

Als je er niet thuis in bent en er nog nooit van gehoord hebt denk je nu waarschijnlijk “Wat is dit en waarom heb ik het nodig?” Om antwoord te geven op het eerste gedeelte van die vraag is het belangrijk om te weten hoe de meeste websites en webshops op dit moment hun data verzamelen; via client-side tagging.

Client-side tagging

Bijna elke website of webshop maakt gebruik van client-side tagging. Dit houdt in dat wanneer iemand de website bezoekt er een klein stukje code wordt geladen in de browser dat de gebruiker herkent, en informatie stuurt naar de eigenaar van dat stukje code (bijvoorbeeld Facebook). 

Hierbij kunnen ook cookies geplaatst worden waardoor iemand op een later moment terug te herkennen is via de browser. Omdat deze cookies worden geplaatst door een derde partij noemen we deze Third Party Cookies.

Image 1@2x

Server-side tagging

Bij server-side tagging wordt er een tussenlaag ingebouwd ten opzichte van client-side tagging. In plaats van dat er een stuk code wordt geladen in de browser, gebeurt dit op een aparte server vanuit waar de informatie verder wordt gestuurd naar de derde partij waar de data inzichtelijk wordt gemaakt (zoals Google Analytics). Dit stukje code op de server wordt geactiveerd omdat de browser met deze server communiceert. 

Omdat je beide omgevingen in eigen beheer hebt, heb je meer invloed op wat er gebeurt, dan wanneer je een stukje code laadt dat door een andere partij is gemaakt. Je kan hierdoor ook aanpassen wat er wordt “teruggestuurd” naar de browser. Hierdoor kan je bijvoorbeeld ook de Third Party Cookies aanpassen, waardoor dit First Party Cookies worden.

Server side tagging 1

Waarom server-side tagging?

Het is iets meer werk om op deze manier jouw website- of webshoptracking op te zetten, maar er zitten een hoop voordelen aan. Zoals hierboven al staat, kan je bijvoorbeeld de cookies die worden geplaatst aanpassen naar First Party Cookies. Deze cookies mogen langer bewaard worden en kunnen zo meer mensen herkennen vanuit een eerder bezoek. Binnen sommige browsers worden Third Party Cookies automatisch na 24 uur verwijderd, terwijl een First Party Cookie 2 jaar bewaard kan worden. Hierdoor is jouw data betrouwbaarder en is bijvoorbeeld de attributie vanuit verschillende kanalen beter door te meten.

Wist je dat Safari en Firefox 

Grip op jouw data

Daarnaast heb je meer invloed op wat er wordt doorgestuurd naar jouw marketing tools. Omdat een ‘verzoek’ vanuit de browser eerst langs jouw eigen server gaat, kan jij specifieke data (zoals persoonlijke gegevens van de websitebezoeker) wegfilteren voordat je dit doorstuurt naar bijvoorbeeld Google Analytics. Op die manier weet je 100% zeker dat jij voldoet aan de privacy voorkeuren van jouw website bezoekers. 

Ook werkt het de andere kant op: jij kan vanuit de server extra informatie toevoegen die je uit andere bronnen haalt om zo jouw data te verrijken. Op die manier kan jij nog meer en betere analyses doen over jouw online marketingactiviteiten.

Nieuwe bronnen

Een ander voordeel van server-side tagging is dat je gelijk de mogelijkheid creëert om aan de hand van ‘webhooks’ extra data te versturen naar jouw marketing tools. Zo kun je bijvoorbeeld vanuit jouw e-mail marketing programma naar jouw server sturen wanneer iemand een mail heeft geopend. Deze informatie kan je vervolgens vanuit jouw server naar Facebook sturen, waardoor je deze persoon kan retargeten met relevante content.

Je kan er ook voor kiezen om specifieke data uit andere bronnen te halen. Nu zien veel webshops in Google Analytics hoeveel er is verkocht op basis van wat er gebeurt in de browser, maar je kan via server-side tagging deze informatie doorsturen vanuit het systeem achter jouw webshop. Daarbij kan je gelijk aangeven of het gaat om een herhaalde aankoop of een nieuwe klant. Zo is jouw data beter betrouwbaar, vollediger en het biedt jou de mogelijkheid om verder door te meten, bijvoorbeeld tot aan wanneer het product is ontvangen door jouw klant.

Betere performance

Binnen client-side tagging wordt vaak gebruik gemaakt van stukjes javascript vanuit verschillende marketing tools. Dit betekent dat als je 1 actie door wilt meten, maar dit terug wilt zien in verschillende kanalen, je voor elk kanaal een stuk code laadt dat de website net weer een beetje langzamer maakt. Binnen server-side tagging gebeurt dit “zware” werk op jouw server en hoeft enkel de informatie van de actie naar jouw server gestuurd te worden. 

Omdat veel tools dezelfde informatie nodig hebben, kan dit ook in een keer gestuurd worden in plaats van apart voor elk kanaal. Dit zal de performance van jouw website of webshop verbeteren, waardoor jouw websitebezoekers een betere ervaring hebben en partijen als Google jouw website hoger waarderen.

Betere security en data kwaliteit

Het is in het begin al even genoemd, maar via client-side tagging wordt code van een derde partij geladen op jouw website. Vaak wordt hierbij meer data verzameld dan nodig is, maar daar heb jij geen invloed op omdat de code niet van jou is. Dankzij server-side tagging kan jij precies sturen wat jij wilt delen naar elke partij, en achterwege laten wat jij niet hoeft te delen of niet mag delen.

Daarnaast is het beter mogelijk om de kwaliteit van jouw data te waarborgen. Wanneer je bijvoorbeeld Google Analytics hebt geïmplementeerd, is het voor malafide bedrijven of mensen vrij makkelijk om valse data naar jouw account te sturen. Het is namelijk makkelijk te achterhalen welk account er achter een website hangt. Door bijvoorbeeld via server-side tagging een geheime sleutel toe te voegen aan jouw data die je in jouw Google Analytics account gebruikt om de gevalideerde data eruit te filteren is dit niet meer mogelijk.

Het addertje

Er hangen dus veel voordelen aan server-side tagging. De kans dat je ondertussen denkt “dit wil ik ook” is vrij groot en met Google Tag Manager is het ook relatief simpel om op te zetten. Er zit echter wel nog een addertje onder het gras als je kijkt naar Google. Waar een client-side oplossing gratis is in gebruik, moet de server die je gebruikt bij server-side tagging ergens gehost worden. Hier zijn natuurlijk kosten aan verbonden.

Google heeft aangegeven dat er meerdere manieren zullen komen om deze server te hosten, dus dit zou bij dezelfde partij kunnen als waar je jouw website of webshop host. De server-side oplossing is op dit moment echter nog een beta-versie, waardoor enkel een Google Cloud oplossing mogelijk is. Daarbinnen wordt geadviseerd om gebruik te maken van minimaal 3 instances, waardoor de kosten van server-side tagging voor de gemiddelde website tussen de €100 en €150 per maand komen te liggen.

Conclusie over server-side tagging

Server-side tagging is een oplossing die steeds populairder zal gaan worden. Steeds meer marketeers ontdekken de mogelijkheden en met een grote speler als Google zal server-side tagging steeds meer mainstream worden. De voordelen zijn namelijk duidelijk: betere data en meer mogelijkheden. De grote vraag die je jezelf moet stellen op dit moment is of de kosten het je waard zijn om hierin te investeren. Wij geloven in ieder geval dat goede data de basis moet zijn van jouw online marketingstrategie, dus wat ons betreft kan je niet vroeg genoeg beginnen!

Heb je nog vragen over server-side tagging of kan je wel wat hulp gebruiken bij het implementeren ervan? Vul dan het contactformulier in. We helpen je graag verder!

Kom meer te weten over online leadgeneratie, digital growth, UX & design en conversie optimalisatie.

Neem contact op

Bekijk de andere blogs

Let's talk!

Heb je vragen over onze diensten of ben je benieuwd naar een samenwerking met Converseon? Laat je gegevens achter via het contactformulier of bel direct naar +31 851120213

Vervolgstappen na
het invullen:

1.   We bellen of mailen je zo snel mogelijk terug om kennis te maken.

2.   We plannen een consult in om je wensen gedetailleerd door te nemen. 

3.  We doen een passend voorstel voor een samenwerking.

Converseon logo wit
Favicon witte C 1

Heb je vragen of snap je de vraag niet? Neem contact met ons op