Waarom je vandaag moet starten met Predictive Lead Scoring

Vorige week zijn we begonnen met deel 1 van Marketing Automation trends in 2020. Nadat we in die blog hebben toegelicht waarom het gebruiken chatbots van grote waarde kan zijn, gaan we deze week verder met trend #2: Predictive Lead Scoring. Lees hieronder verder voor deel 2 van Marketing Automation trends in 2020.

Meer gekwalificeerde leads? Gebruik Predictive Lead Scoring

Een belangrijke trend in 2020 is het voorspellen van hoe groot de kans is dat een lead ook daadwerkelijk een klant wordt. Dit wordt ook wel predictive lead scoring genoemd. Het helpt je om je tijd en aandacht op de juiste manier te besteden. Ga maar na: in het wildeweg allerlei leads opvolgen zonder dat je inzicht hebt in waar een lead zich bevindt in de sales funnel is erg tijdrovend. Bovendien is het niet bepaald efficiënt.

Door lead scoring toe te passen krijg je een duidelijk beeld van welke bezoekers je als eerste moet opvolgen om het meest succesvol te zijn. In onze blog Lead Scoring in de praktijkleggen we uit hoe lead scoring werkt wanneer je zelf bepaalt waar een lead aan moet voldoen om interessant te zijn voor jouw organisatie. Door impliciete en expliciete eigenschappen van een lead te bepalen en hier punten aan toe te kennen creëer je een matrix waarin je ziet welke leads warm, lauw, of koud zijn

Laat algoritmes het werk overnemen

De trend binnen lead scoring is dat de algoritmes van marketing automation tools kunnen bepalen welke leads interessant zijn voor jou om op te volgen. Zoals we bespraken in deze blog doet Leadinfo dit bijvoorbeeld door automatisch een leadscore toe te kennen op basis van bepaalde acties of gebeurtenissen. Denk bijvoorbeeld aan het aantal pagina’s dat is bezocht, hoe lang ze worden bezocht of welke acties worden voltooid. Iemand die op een specifieke pagina een download aanvraagt, krijgt bijvoorbeeld meer punten dan iemand die de pagina alleen gelezen heeft. Een ander voorbeeld is dat er meer punten toegekend worden aan iemand die langer op een blogpagina blijft, dan iemand die na 15 seconden wegklikt. 

Ook zijn er voorspellende modellen die inschatten hoe groot de kans is dat een lead converteert. In dit geval hoef je niet zelf de waardes van acties te bepalen, maar wordt dit door een algoritme gedaan. Het algoritme legt twee dingen naast elkaar: wat hebben je klanten met elkaar gemeen, en wat hebben leads die niet zijn geconverteerd met elkaar gemeen. Aan de hand van deze informatie worden formules gecreëerd die leads automatisch scores geven. Op deze manier wordt het een stuk makkelijker en ook leuker om de meest gekwalificeerde leads op te volgen.

Bespaar tijd en energie

Vooral voor organisaties met een grote en brede doelgroep kan deze manier van lead scoring veel profijt opleveren. Beeld je maar eens in: wanneer je ongelooflijk veel leads binnen krijgt kan het overweldigend zijn voor je sales team om deze allemaal op te volgen. Door predictive lead scoring toe te passen bespaar je tijd en energie doordat je gericht leads kunt benaderen met de grootste kans op conversie. Een enorme kans dus om efficiënt te werk te gaan! 

Heb je hulp nodig met het implementeren van Predictive Lead Scoring? Of heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem contact op via onderstaande button en we helpen je graag verder! Volgende week gaan we verder met trend nummer 3: Cross Channel Personalisatie

Deel dit bericht
Ruben Sikkema
ruben@converseon.nl

Social media zijn onmisbaar voor je marketing. Ben jij al actief op social media? Weet jij hoe kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn in te zetten om je doelgroep te bereiken en leads te genereren? Online marketing is voortdurend in beweging en ook ik leer elke dag nieuwe dingen. Wil jij weten hoe je jouw marketing budget effectiever kunt besteden? Ik kom graag met je in contact.

Geen reactie's

Geef een reactie