3 Bewezen operationele KPI’s voor het optimaliseren van jouw Demand Generation strategie.

De operationele KPI’s voor het optimaliseren van jouw Demand Generation strategie.

Demand Generation is een uitgebreide marketing strategie die verschillende
marketingtechnieken en -tactieken combineert om bewustzijn en interesse te creëren
bij een breder publiek. Maar ondanks dat veel Marketing Managers geloven in de
kracht van Demand Generation, merken wij dat veel organisaties niet goed weten
hoe zij de impact kunnen meten.


In deze driedelige blogserie geven wij jou handvatten om op operationeel, tactisch en
strategisch niveau KPI’s te hanteren die jouw marketinginspanningen meetbaar
maken. Deze eerste blog in de reeks richt zich specifiek op het operationele aspect
van Demand Generation. Wil je meer weten over de KPI’s op een ander niveau?

 

Waarom blijft het belangrijk om met een langetermijnstrategie te blijven meten?

Door gebruik te maken van verschillende marketingtactieken en -kanalen, helpt Demand Generation bedrijven om hun merk te versterken, relaties met potentiële klanten op te bouwen en uiteindelijk hun omzet te verhogen. Investeren in DemandGeneration heeft vaak tijd nodig om rendement op te leveren. Dit maakt het ook gelijk lastig voor veel organisaties om het succes van Demand Generation te meten. Vooral op korte termijn is het effect niet altijd zichtbaar. Een complete Demand Generation strategie kan meerdere kwartalen nodig hebben voordat jij impact op de sales activiteiten en de business kan zien, de strategische KPI’s.

Als Marketeer moet jij wel kunnen bijsturen in plaats van hopen dat jij over een half jaar een effect gaat zien. Daarom hebben wij voor jou hieronder een aantal operationele KPI’s uitgelicht. Kenmerkend voor deze KPI’s zijn dat jij hier op korte termijn kan bijsturen, met een direct effect.

Bereikte doelgroep

Deze KPI meet het percentage van jouw totale doelgroep dat jij hebt bereikt met
jouw online marketing aanpak. Het geeft inzicht in hoe effectief jouw betaalde en
organische content is in het bereiken van potentiële klanten en daarmee of jij dus
überhaupt een relatie kan opbouwen bent met jouw doelgroep.
Het is van belang dat jij hiervoor een helder beeld hebt van jouw doelgroep,
bijvoorbeeld door een persona of ICP uit te werken. Vanuit hier
weet jij hoe jouw potentiële markt eruit ziet en kan jij onderzoeken hoe groot deze
doelgroep is.

Vervolgens kan jij via tools zoals Google Analytics of de analytics van sociale media
het bereik van jouw content monitoren. Vergelijk het aantal bereikte gebruikers met
de totale omvang van jouw doelgroep en jij hebt een helder beeld van hoe goed jij
jouw doelgroep bereikt. Vervolgens kan jij bijsturen door bijvoorbeeld focus van
(online) kanalen te verleggen of de frequentie van posten te verhogen.

De betrokkenheid van het websiteverkeer

Het meten van websiteverkeer als KPI voor Demand Generation biedt waardevolle
inzichten in zowel de zichtbaarheid van jouw merk als de betrokkenheid van de
bezoekers. Door het analyseren hoe de gebruiker reageert op de informatie die jij
aanbiedt, kan jij een beeld vormen van of jij op dit moment interesse aan het wekken
bent onder de doelgroep.

Belangrijke KPI’s die jij hiervoor kan gebruiken, zijn de gemiddelde sessieduur en
bekeken pagina’s per sessie. Maar jij kan bijvoorbeeld ook kijken naar hoe veel
mensen specifieke informatie over bijvoorbeeld jouw dienstverlening bekijken. Dit
geeft inzicht in hoe goed jouw websitebezoekers de informatie consumeren en
hoe jij jouw informatie moet structureren.

Content consumptie

Content is de kern van Demand Generation. Het creëren van waardevolle en
relevante content die inspeelt op de pijnpunten en behoeften van jouw doelgroep
zorgt later in de klantreis voor kwalitatievere leads.


Deze KPI kijkt naar het aantal keren dat je content is gelezen, gedownload of
bekeken. Interactie met jouw content is hier een goede graadmeter voor.
Bijvoorbeeld via Social Media of email, maar jij kan ook kijken naar interactie met
webinars en whitepapers.


De inzichten die jij hier uit haalt, helpen jou om te begrijpen welke content het beste
inspeelt op de problemen en verwachtingen van jouw die jouw doelgroep ervaart en
of jouw content waardevol is. Hier kan jij direct jouw contentstrategie op aanpassen.

Volgende stap: 

Tactische KPI’s doormeten

Operationele KPI’s hebben dus vooral betrekking op het bereiken van jouw doelgroep
met de juiste content. Hierbij kijk je naar de korte termijn, waardoor jij direct inzicht
krijgt in het effect van de keuzes die jij maakt.

Deze KPI’s geven echter nog geen helder beeld van het effect op Sales en de rest van
de business. Daarvoor moet je op een ander niveau en naar andere KPI’s kijken.
Als jouw operationele KPI’s staan, is de eerstvolgende stap om te kijken naar tactische kpi’s.

Converseon icoon

Kom meer te weten over online leadgeneratie, digital growth, UX & design en conversie optimalisatie.

Neem contact op

Bekijk de andere blogs

Let's talk!

Heb je vragen over onze diensten of ben je benieuwd naar een samenwerking met Converseon? Laat je gegevens achter via het contactformulier of bel direct naar +31 851120213

Vervolgstappen na
het invullen:

1.   We bellen of mailen je zo snel mogelijk terug om kennis te maken.

2.   We plannen een consult in om je wensen gedetailleerd door te nemen. 

3.  We doen een passend voorstel voor een samenwerking.

Converseon logo wit
Favicon witte C 1

Heb je vragen of snap je de vraag niet? Neem contact met ons op