Online Marketing Trends voor 2022

Start het nieuwe jaar goed met deze 7 online marketing trends voor 2022!

Ben je op dit moment nog niet gestart met het bepalen van je marketingstrategieën voor 2022? Dan wordt dat de hoogste tijd! Loop niet achter de feiten aan en lees in deze blog meer over de online marketing trends voor 2022. Deze trends kunnen jouw online marketingstrategie gaan versterken, verbeteren of ondersteunen.

 

Trend 1: blijf jouw website voorzien van waardevolle content!

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: relevante content blijft ontzettend waardevol. Ook in 2022 is relevante content een online marketing trend. Met relevante content creëer je zichtbaarheid, maar ook geloofwaardigheid en autoriteit. Het zorgt ervoor dat jij kan uitblinken met jouw onderneming. Investeer tijd, geld of zelfs tijd én geld in deze trend. Internetgebruikers kunnen namelijk geen genoeg krijgen van waardevolle content.

Trend 2: gepersonaliseerde marketing

Wil je in 2022 echt opvallen? Dan moet je jouw marketing personaliseren. Personaliseer content, producten, e-mails en meer en laat dit alles aansluiten op de persoonlijke interesses van de bezoekers. Niet alleen wordt er sneller een aankoop gedaan door een bezoeker als de content, advertenties, e-mails en andere uitingen aansluiten bij de persoonlijke voorkeuren van bezoekers. Ook is het mogelijk om de website-ervaring beter op de wensen van bezoekers aan te laten sluiten. Laat bijvoorbeeld artikelen zien die eerder zijn bekeken, of die gerelateerd zijn. Of creëer de mogelijkheid dat producten door bezoekers gepersonaliseerd kunnen worden.

blog converseon

Trend 3: in-app shopping experiences

Het is al een tijdje mogelijk om in-app producten aan te bieden via onder andere Instagram, Facebook en Pinterest. Deze online marketing trend voor 2022 is er zeker eentje om in de gaten te houden, want in-app shopping maakt het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk om tot een aankoop over te gaan. Hoe gemakkelijker het volledige aankoopproces is, hoe sneller er verkocht wordt. Dankzij in-app shopping is de bezoeker maar één klik verwijderd van een nieuwe bestelling.

 

Trend 4: visual search en voice search

Visual search, ook wel ‘visueel zoeken’, wordt steeds vaker toegepast. Het is een relatief nieuwe online marketing trend, maar steeds meer mensen maken gebruik van visueel zoeken. Denk bijvoorbeeld aan Pinterest: zij hebben een visuele zoektool waarmee bezoekers op basis van een foto het juiste product vinden. Ook kunnen ze, zodra dit product gevonden is, gerelateerde items bekijken. Ook voice search is een online marketing trend voor 2022. Ben je nog niet overstag? Dan is het misschien toch tijd om je digitale marketingstrategieën te overwegen. Maar liefst 20% van de zoekopdrachten zijn namelijk spraakgestuurd en 40% van de volwassenen gebruikt tegenwoordig hun stem om informatie te vinden. Doe jij nog niets met visual search en voice search? Dan is het slim om daar in 2022 mee aan de slag te gaan.

 

Trend 5: interactieve content

Eén van de snelst groeiende trends, is interactieve content. In 2022 zal er een verschuiving plaatsvinden van traditionele content, naar dynamische content die gebruikers een hele nieuwe ervaring bieden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een interactieve quiz of peiling
  • Een ingebouwde rekenmachine of ontwerptool
  • 360-graden afbeeldingen en video’s

Niet alleen is interactieve content boeiender en zeer uniek, ook kan het helpen bij het overtuigen van de bezoeker. Als je kunt zien welk product het beste bij jouw wensen past middels een quiz of een 360-graden afbeelding, dan is de kans toch veel groter dat je een bestelling plaatst? En dat de kans op retourneren verkleind wordt? Win-winsituatie!

“Wist je dat maar liefst 91% van de kopers actief zoekt naar meer interactie?” 

Trend 6: groene marketing

Groene marketing, ook wel duurzaamheidsmarketing genoemd, is ook in 2022 een hele belangrijke online marketing trend. Veel bezoekers zijn geïnteresseerd in duurzaamheid en veel bedrijven kunnen een enorme impact creëren. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van duurzame producten, zoals LED lampen, papieren rietjes en duurzame schoonmaakmiddelen. Maar je kunt nog veel meer doen dan dat. Denk aan het gebruik van gerecyclede en recyclebare materialen en verpakkingen, het hebben van duurzaamheidscertificaten en ondersteunen van milieuvriendelijke programma’s en initiatieven.

 

Trend 7: social media stories

Last but not least: de online marketing trend ‘social media verhalen’. De verhalen die na 24 uur automatisch worden verwijderd. Waarom dit een trend voor 2022 is? Dit eenvoudige concept stelt marketeers en bedrijven in staat om echte inhoud te delen en om persoonlijk contact te maken met het publiek. Manieren waarop je via social media verhalen in contact kunt komen met jouw publiek, zijn:

  • Het gebruiken van polls in Instagram stories
  • Het toevoegen van links aan Instagram stories
  • Het toevoegen van locaties
  • Het toevoegingen van vermeldingen
  • Het gebruikmaken van live-video’s

 

Aan de slag met de online marketing trends voor 2022!

Wil jij nu echt uitblinken in 2022? Ga dan aan de slag met bovenstaande online marketing trends voor 2022. Wil je meer weten over een specifieke trend of kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op via de onderstaande button en let’s talk! We helpen je graag verder!

Kom meer te weten over online leadgeneratie, digital growth, UX & design en conversie optimalisatie.

Neem contact op

Bekijk de andere blogs

Let's talk!

Heb je vragen over onze diensten of ben je benieuwd naar een samenwerking met Converseon? Laat je gegevens achter via het contactformulier of bel direct naar +31 851120213

Vervolgstappen na
het invullen:

1.   We bellen of mailen je zo snel mogelijk terug om kennis te maken.

2.   We plannen een consult in om je wensen gedetailleerd door te nemen. 

3.  We doen een passend voorstel voor een samenwerking.

Converseon logo wit
Favicon witte C 1

Heb je vragen of snap je de vraag niet? Neem contact met ons op