Wat zijn neuromarketing technieken en hoe pas je ze toe op leadgeneratie?
Het brein kan onbewust beïnvloed worden bij het maken van keuzes. Wist je dat mensen in 95% van de gevallen keuzes maken via het onderbewustzijn? En dat je door het toepassen van neuromarketing technieken een brein een keuze kan laten maken zonder dat alle informatie beschikbaar is? Dit komt ook wel door de zogeheten ‘shortcuts’ die ons brein maakt. Zonder inspanning wordt het brein overtuigd en neemt het klakkeloos een beslissing. En dat is precies waar jij als marketeer perfect op in kunt spelen. In deze blog lees je wat neuromarketing is en hoe je neuromarketing technieken inzet om leads te genereren.
Wat is neuromarketing?
Neuromarketing is een marketingmethode waarbij de neurowetenschap zich bezighoudt met alle aspecten van het neurostelsel. Deze technieken uit de neurowetenschap worden toegepast binnen een marketingstrategie. Het is dus de specialisatie waarbij onderzocht wordt welke prikkels aan het brein gepresenteerd moeten worden, wil iemand tot een actie overgaan. Is dit een speciaal beeld? Een specifiek geluid? Of zijn het geuren en kleuren die het brein onbewust prikkelen waardoor er een voorkeur wordt gecreëerd voor een bepaald product, persoon of een dienst?
Ook jij kan neuromarketing technieken toepassen op LinkedIn. Dit kan aan de hand van de zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini.
De zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini
Als sales- of marketingspecialist ben je misschien al wel bekend met Cialdini. Robert Cialdini wilde jaren geleden de verkooptrucjes van bedrijven uitlichten en mensen hier tegen bewapenen. In 1984 schreef Cialdini een boek gericht aan marketeers, om te laten zien dat het brein lui is en erg gevoelig voor invloeden van buitenaf. Hij deelde zijn zeven beïnvloedingsprincipes. Door deze neuromarketingtechnieken toe te passen in campagnes kan je het brein van de doelgroep beïnvloeden en sturen op vooraf bepaalde keuzes. Let wel op dat het niet naar manipulatie toe gaan. Wij gebruiken deze technieken om mensen te ‘nudgen’, waarbij we mensen dus een zetje in de goede richting geven, dus niet om mensen dingen aan te smeren waar ze niks aan hebben.
Neuromarketing inzetten voor je Leadgeneratie campagnes
We zetten de zeven beïnvloedingsprincipes voor je op een rijtje, zodat jij ze kunt toepassen in je campagnes. Door met deze neuromarketing technieken aan de slag te gaan, genereer jij meer leads via bijvoorbeeld LinkedIn.
1: Wederkerigheid
‘Voor wat, hoort wat’ speelt bij veel mensen een onbewuste rol. Als iemand iets voor jou betekent, dan ben je eerder geneigd iets terug te doen. Je voelt je eigenlijk verplicht. Geef jij bijvoorbeeld gratis iets weg of verleen jij een gunst aan iemand? En wil je hier graag iets voor terug? Grote kans dat dit lukt.
2: Consistentie
“Wie ‘A’ zegt, moet ook ‘B’ zeggen.” Oftewel: heb je ergens al ‘ja’ op gezegd? Dan is de kans klein dat je erna ‘nee’ zegt. Eén van de zeven beïnvloedingsprincipes is dan ook commitment en consistentie. Je gaat een verbintenis aan en je blijft consistent. Heb je bijvoorbeeld op meer vragen van verkopers al ‘ja’ gezegd? Dan wordt de kans groter dat op dé verkoopvraag ook ‘ja’ wordt gezegd.
3: Schaarste
Eén van de bekendste neuromarketing technieken en tevens beïnvloedingsprincipes, is het creëren van schaarste. Je bent het vast weleens tegengekomen: “Er is nog maar 1 kamer beschikbaar!” Of: “Dit is de laatste broek in jouw maat!” Grote kans dat jij sneller in actie komt, omdat er iets te verliezen valt. Creëer schaarste in jouw LinkedIn campagnes waardoor mensen sneller geneigd zijn om tot actie over te gaan.
4: Sociale bewijskracht
Ook sociale bewijskracht is één van de zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini. En goed toe te passen als neuromarketingtechniek. Zorg dat een groep enthousiast is over jouw dienst en/of product en de kans is groot dat anderen afgaan op de mening van deze groep.
5: Autoriteit
Een andere manier van neuromarketingtechnieken toepassen, is door autoritair te zijn. Een professional overtuigt sneller dan een niet-professional. Trekt iemand een witte doktersjas aan? Dan wordt diegene direct gezien als specialist en wordt wat hij of zij zegt als waarheid aangenomen. De potentiële klant laat zich leiden door de expert, want hij of zij zal toch wel gelijk hebben.
6: Sympathie
Creëer sympathie! Voor jou en je merk. Als iemand jou en je merk mag, dan is de kans groter dat iemand ‘ja’ zegt. Mensen zijn eerder geneigd je te geloven en je te vertrouwen. Geef jij iemand bijvoorbeeld een compliment of herkent diegene zich in jou? Dan volgt iemand eerder jouw adviezen en keuzes. Pas deze neuromarketing techniek zeker toe in jouw LinkedIn campagnes.
7: Eenheid
Mensen willen graag ergens bij horen, speel in op dit verlangen. Horen mensen eenmaal bij een groep? Dan doen ze moeite om de connectie in stand te houden. Benader jouw contacten bijvoorbeeld als groep, zodat ze zich speciaal voelen. Draag uit dat je trots bent op deze groep. Creëer saamhorigheid en het brein van de mensen wordt onbewust eenvoudiger beïnvloed.
Aan de slag met neuromarketing technieken!
Pas ook neuromarketing technieken toe in jouw LinkedIn campagnes en genereer meer leads. Geef jouw LinkedIn campagnes richting met de zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini en verhoog jouw rendement! Heb je vragen of wil je het toepassen van neuromarketing technieken liever uitbesteden? Neem gerust contact met ons op!