Mobile marketing: 4 onmisbare trends in 2019

Nederland is net gewend aan Instagram-stories, pushberichten van apps en alle advertenties op sociale media of de volgende ontwikkelingen komen er al aan. Lastig bij te houden en met name lastig in te schatten wat nou echt relevant is en wat je er mee aan moet.

Wij begrijpen dat de stortvloed aan informatie te veel kan worden en behandelen speciaal voor jou 4 ontwikkelingen die nu relevant zijn en in de toekomst nog relevanter worden.

1. Voice Search

Met je stem vragen naar het weer, kleding bestellen of vragen hoe laat die nieuwe film draait, het kan allemaal of gaat in de toekomst steeds meer gebeuren. De connectie met je mobiele telefoon en de intelligentie daarvan wordt steeds groter. Je smartphone gaat op steeds meer dingen inspelen. In de toekomst geeft hij advies over transport, wat het weer gaat doen, hoe laat de film begint en geeft een pop-up met je kaartjes op het moment dat je bij de bioscoop aankomt. En dat start alleen met een vraag met jouw stem over de film waar jij naartoe wilt.

2. Location Based Marketing (LBM)

Laatst liep ik even rustig mijn vaste kledingwinkels af in het centrum van Amsterdam, tot ik ineens een pushbericht kreeg dat ik een gratis kopje koffie kan komen drinken bij de Nespresso winkel verderop. Vervelend of niet, de toestemming is al eerder gegeven om gebruik te maken van mijn locatie en voor bedrijven is het een mogelijkheid om de kloof tussen Online en Offline winkelen te overbruggen. Het liefst ook cross-device, zowel op billboards als op je smartphone. De online mogelijkheden benutten om iemand op basis van zijn locatie jouw winkel in te krijgen.

Stel je eens voor welke mogelijkheden dit voor business-to-business kan hebben. Een belangrijke prospect heeft zich via jouw Wifi-netwerk geregistreerd, cookies geaccepteerd en wordt vervolgens geretarget zodra diegene een bepaalde locatie heeft bereikt. Daarna wordt diezelfde persoon iedere dag geconfronteerd met een billboard langs de snelweg onderweg naar huis toe. Is dit dromen of wordt dit werkelijke retargeting 2.0 in 2020? 

Buiten de mogelijkheden die locatiegegevens hebben moet je er wel voorzichtig mee omgaan. Bij een recentelijk onderzoek in Amerika gaf 25% van de respondenten aan dat ze een applicatie minder zouden gebruiken als deze gepersonaliseerd is op basis van locatiegegevens.

3. Augmented Reality (AR)

Een voor veel mensen al redelijk bekende ontwikkeling met een moeilijke naam, Augmented Reality (AR). Bij AR moet je denken aan een virtuele laag over je fysieke omgeving. Je camera filmt of maakt een foto van bijvoorbeeld je omgeving en de applicatie legt daar een filter overheen. Voorbeelden hiervan zijn de filters op Snapchat of de Pokémon die door je woonkamer rennen in Pokémon GO.

Naast alle vlugge contactmomenten die bedrijven hebben met hun bedrijf biedt AR meer quality time met de consument. Volgens onderzoek hebben AR-campagnes een aandacht spanne van gemiddeld 83 seconde en een doorklikratio van 33 procent, wat cijfers zijn waar veel bedrijven van dromen. Op YouTube zijn veel variërende filmpjes te vinden van grote AR-campagnes van bijvoorbeeld Pepsi, die een Augmented Reality wereld creëerden achter het glas van een bushokje. (Zie video hiernaast →)

Daarnaast heeft AR een voordeel ten opzichte van vele andere technologische ontwikkelingen, namelijk de laagdrempeligheid. Het enige wat de consument nodig heeft is een smartphone en laat nou ruim 93 procent van de consumenten die toevallig hebben. Daarmee lijkt het voorlopig zijn duurdere broertje VR (Virtual Reality) slimmer af te zijn.

4. Klantcontact

Naast “de klassiekers” bellen en E-mailen zijn de mogelijkheden om contact met je klanten te hebben tegenwoordig heel divers. Sinds april van dit jaar is business WhatsApp ook beschikbaar op Apple devices, wat voor bedrijven de mogelijkheden biedt om de drempel voor klanten te verlagen om contact te zoeken. Check maar eens onze website op je mobiel.

Daarnaast hebben tegenwoordig veel bedrijven een Chatbot functie geïnstalleerd op hun website. Een Chatbot geeft misschien niet overal antwoord op, maar het werkt wel persoonlijk en het laat een optie om echt contact op te nemen achter.

Vond je dit artikel interessant? Laat hieronder een reactie achter. Ik ben benieuwd en kom graag met je in contact.

Deel dit bericht
Ruben Sikkema
ruben@converseon.nl

Social media zijn onmisbaar voor je marketing. Ben jij al actief op social media? Weet jij hoe kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn in te zetten om je doelgroep te bereiken en leads te genereren? Online marketing is voortdurend in beweging en ook ik leer elke dag nieuwe dingen. Wil jij weten hoe je jouw marketing budget effectiever kunt besteden? Ik kom graag met je in contact.

Geen reactie's

Geef een reactie