Uitdaging: Het potentieel benutten van de contacten-database

InnerQi is een van onze eerste klanten en wordt geleid door Ferdinand Aukes. Een inspirerende en warme persoonlijkheid. Je voelt je direct veilig wanneer je bij hem bent, zoals je je bij een coach hoort te voelen. Ondanks dat Arjen en ik pas net gestart waren, gaf InnerQi ons het vertrouwen om de online marketing activiteiten uit te voeren. In onze eigen aanpak voor Converseon hebben wij veel van hem geleerd.

Inmiddels hebben zij al meer dan 3000 mensen getraind en van deelnemende cursisten een buitengewoon hoge klanttevredenheidscore gekregen: 9.3!

Onze eerste ontmoeting was in Grou, vlakbij Leeuwarden. We hadden contact opgenomen naar aanleiding van een online aanvraag. Niet direct om de hoek van ons kantoor in Weesp, maar de opdrachtomschrijving sprak ons aan. In eerste instantie was de vraag met name gericht op het optimaliseren van de Facebook Advertising campagnes, maar al snel bleek dat er een veel grotere ‘online marketing schatkist’ verborgen was.

Innerqi

InnerQi is gevestigd in Grou en Deventer en geeft al meer dan 15 jaar NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) trainingen en cursussen. Specialist in het ontwikkelen van persoonlijke vaardigheden, teamontwikkeling en het geven van paardencoaching-opleidingen.

De combinatie van persoonlijke ontwikkeling en paardencoaching maakt InnerQi uniek. Niet zweverig, maar praktisch. Zoals InnerQi het zelf omschrijft op de website:

‘Onze cursisten krijgen meer energie, kracht, verbinding en vertrouwen in zichzelf en de ander. De cursussen zorgen voor meer geloof in jezelf en een sterke bewustwording van wie je bent en helpen je om oordeelloos te kunnen communiceren en beter leiding te kunnen nemen.

Zelf ook aan de slag met Online marketing?

De aanpak – A.S.A.P. versus geduld

De belangrijkste doelstelling voor InnerQi was om het aantal bezoekers per cursustraject te vergroten. Jaarlijks werden er circa 50 a 60 cursussen geboekt. Onze doelstelling was om dit  aantal te verhogen naar 100 per jaar.

Er werd al vrij veel aan (online) marketing gedaan, maar nog niet naar volle tevredenheid. Daarom startten we zoals altijd met het doen van een analyse van de online marketing activiteiten. De conclusies die daaruit getrokken zijn waren duidelijk:

1. De Customer Journey was in het kort als volgt: De manier waarop geïnteresseerden zich aanmelden voor een cursus was na een informatieavond. Het leek daarom voor de hand liggende dat het aantal succesvolle informatieavonden bepalend is voor het aantal deelnemers aan een cursus.
2. De grootste bron van bezoekers aan de website is via organisch zoeken (SEO) of door middel van direct bezoek aan de website.
3. Google Ads bleek in zijn totaliteit als betaald kanaal succesvoller dan Facebook. Desalniettemin was het aantal behaalde conversiedoelen met Facebook Ads groter.
4. Ca. 60 % van de bezoekers kwam via desktop binnen. Ca. 40% van de bezoekers via Mobiel en Tablet.
5. Het bouncepercentage van de website is > 66 %. Dit duidt op onvoldoende converterende landingspagina’s. Het aantal converterende bezoekers is < 2%.

We maakten een berekening van wat een lead mag kosten. Die berekening is als volgt:

Waarde van wat een lead mag kosten = Gemiddelde omzet per klant * marge in % / het aantal leads of converterende bezoekers

Een extra uitdaging lag in de grote variëteit aan opleidingen en cursussen. Belangrijk was het om focus aan te brengen. We kozen voor het promoten van de NLP Practitioner opleiding, NLP Master Practitioner opleiding en Paardencoach opleiding.

Bijvangst waren de korter lopende trainingen en opleidingen.

7 algemene aanbevelingen voor Conversieoptimalisatie:

 

1. Zorg ervoor dat gebruiker op landingspagina’s direct een duidelijke call-to-action hebben
2. Voeg USP’s toe onder de call-to-action van elke landingspagina en verlaag de drempel.
3. Richt je naast betaalde campagnes op SEO. Doe zoekwoordenonderzoek en optimaliseer pagina’s met lage concurrentie en een hoog zoekvolume.
4. Optimaliseer campagnes op basis van data gedreven bevindingen. Kies er bijvoorbeeld voor om het advertentiebudget  in het weekend te verlagen omdat er op dat moment minder conversies plaatsvinden.
5. Maak landingspagina’s voor elke locatie waar trainingen worden gegeven. Dit zorgt voor extra SEO waarde en zorgt ervoor dat advertenties specifieker ingericht kunnen worden.
6. Meld je aan via Google mijn bedrijf en verbeter zichtbaarheid op je eigen merknaam
7. Verbeter titels om duidelijk te maken voor wie de trainingen bedoeld zijn.

In eerste instantie adviseerden wij om te starten met het optimaliseren van de advertentiecampagnes. Op zich een logische gedachte want het bouncepercentage was relatief hoog en er was een groot aantal bezoekers op de website per maand. Voor iedere Euro die InnerQi uitgaf aan Google en Facebook wilden wij een hogere ROI realiseren.

Ondanks dat het aantal bezoekers groeide en de aanmeldingen voor de informatieavonden stegen en het aantal kwalitatieve leads op papier toenamen, waren de informatieavonden niet winstgevend genoeg.

Eenmaal gestart bleek dat voor InnerQi de belangrijkste resultaten echter niet uit de advertentiecampagnes kwamen, maar uit de opvolging van e-mails en het schrijven van goede content.

Ferdinand werkte al enige jaren met Active Campaign voor Marketing Automation programma en had in de loop der jaren vele contacten verzameld en bewaard. Tegelijkertijd maakte hij er nog niet echt actief gebruik van.

De uitdaging was dus niet zo zeer om nog meer bezoekers naar de website te trekken of om het aantal geregistreerde leden te vergroten, maar om het potentieel uit de marketingdatabase te halen.

En dat deden we. We besloten in onderling overleg om de zoekmachineoptimalisatie te focussen op SEO, het uitbreiden van de landingspagina’s met een blog en de Marketing Automation te intensiveren. Lead Scoring betekent voor InnerQi kwalitatieve leads die direct een training willen boeken

Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen?

Het Resultaat – InnerQi heeft rust

Inmiddels zijn we bijna een jaar na onze kennismaking. Binnen een jaar is het vliegwiel gaan draaien. Een turbulent jaar. InnerQi zit in de lift en de cursussen schieten omhoog. Er wordt zelfs over gedacht om de cursussen uit te breiden naar een grotere locatie. En dat in een markt waar de concurrentiedruk groot is.

Een van de belangrijkste lessons learned voor onszelf is het intensiveren van klantcontact. Voor zowel InnerQi als onszelf is gebleken dat onze klanten en cursisten voor de persoonlijke aanpak kiezen. Niet voor InnerQi of Converseon, maar voor Ferdinand & Michelle en Arjen & Daan. De kunst is om Marketing Automation te vertalen naar een persoonlijke boodschap waarin je niet als Klant ABC of Nummer XYZ wordt gezien.

Wil je meer weten over InnerQi of ben je geïnteresseerd geraakt in de cursussen die zij aanbieden? Je kunt Ferdinand en Michelle vinden via www.innerqi.nl of bel naar 085 760 50 10.