Skip to content

Hoe zet je Account Based Marketing in?

En waarom is Account Based Marketing van toegevoegde waarde in een leadgeneratie strategie?

Voer gerichte marketingacties uit voor een vooraf geselecteerde type klant met Account Based Marketing (ABM). Het is een gerichte groeistrategie voor online (B2B) leadgeneratie, waarbij sales en marketing samenwerken. Verkoop- en marketingfuncties worden met ABM namelijk op elkaar afgestemd, om een gepersonaliseerde ervaring voor accounts te creëren. Content wordt volledig op de prospect of klant afgestemd, waardoor ABM zeer geschikt is voor leads met een hoge waarde én lange salestrajecten. Maar waarom is het inzetten van Account Based Marketing nog meer goed en hoe zet je het eigenlijk in?

Waarom is Account Based Marketing van toegevoegde waarde?

Account Based Marketing kent ontzettend veel voordelen. Geen gek idee dus om ABM in te zetten! Je krijgt een beter inzicht in de koper en de buyer journey dankzij Account Based Marketing: een klantervaring op maat wordt steeds belangrijker. Daarnaast komt er een betere samenwerking tussen marketing en sales tot stand en blijkt 84% van de organisaties die ABM inzet een hogere ROI (Return On Investment) te behalen. Daarnaast kies je bij ABM alleen voor de accounts die écht waarde kunnen toevoegen. Geld, tijd en middelen worden alleen ingezet op accounts die er toe doen.

Team Converseon

Hoe zet je Account Based Marketing in?

De online mogelijkheden zijn de afgelopen jaren enorm toegenomen. Zo ook op het gebied van Account Based Marketing. Content kan (beter) verspreid worden dankzij de toenemende beschikbaarheid, targeting-opties, kanalen en toepassingen van klantdata. Hoe je ABM als onderdeel van een leadgeneratie strategie inzet? Je leest het hieronder!

Account Based Marketing: het proces

Allereerst start je met het identificeren van de ‘ideale’ klant of opdrachtgever. Sales en marketing overleggen dit over het algemeen samen. Vervolgens kwantificeer je de markt, branche of doelgroep en selecteer je de juiste contactpersonen of Decision Making Unit (DMU).

De volgende stap? De wensen en behoeften van een prospect of klant definiëren en het bepalen van een specifieke campagne of strategie. Is de strategie helder? Dan kun je starten met het produceren van de content, het uitrollen van de content via de juiste kanalen en data meten, evalueren en optimaliseren.

 

Per doelgroep de content verspreiden

Bij ABM staat het creëren van de juiste content voor de juiste doelgroep centraal. Je kunt deze gepersonaliseerde content verspreiden op diverse manieren. Denk aan:

  • LinkedIn-, Facebook-, Google- en IP-targeted Ads
  • Youtube
  • Personalized web en content (SEO en Marketing Automation)
  • Remarketing
  • Brieven, InMails, e-mails, gesprekken, privéberichten

 

Welk type content kun je maken voor je prospect?

Het is erg belangrijk om de juiste content te tonen aan een prospect. Bedenk waar de potentiële klant naar op zoek is en stem de content hierop af. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Whitepapers
  • FAQ’s
  • Een kennisbank/helpcentrum
  • Analyses of scans
  • Adviesrapporten
  • E-books
  • Brochures
  • Demo’s
  • Gepersonaliseerde webcontent
  • En nog veel meer!

 

Welke tools komen van pas bij het inzetten van Account Based Marketing?

Ben je van plan om accounts te identificeren en te targeten, dan zijn er diverse tools die dat gemakkelijker maken. Dankzij deze tools kun je na het identificeren en targeten gepersonaliseerde creaties maken, campagnes inmeten, salestrajecten sluiten én vastleggen. Diverse tools die je kunt inzetten:

  • Engagio
  • DemandBase
  • Terminus
  • ZenIQ
  • LeanData
  • Vendemore

 

Verzamelen van data

Om een goed en volledig beeld te krijgen van jouw ideale (potentiele) klant, is het erg belangrijk om op verschillende manieren data te verzamelen en te combineren. Op basis van overeenkomsten kan de ideale klant écht worden geïdentificeerd. Je kunt gebruikmaken van First Party Data (eigen data), Second Party Data (delen/ruilen van waardevolle data) en, zolang het nog blijft bestaan, Third Party Data (data via externe bronnen).

Lees ook: “Online marketing zonder third-party cookies: wat moet je weten?”

 

ABM targeting-mogelijkheden

Je kunt op verschillende manieren accounts targeten. Dit kan via keywords (zoekmachineoptimalisatie en Google Ads), via social media kanalen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter, via Native advertising kanalen en door middel van remarketing-lijsten.

Aan de slag!

Wil jij ook Account Based Marketing inzetten om een gepersonaliseerde ervaring aan accounts te bieden én kwalitatieve leads te genereren? Maar heb je nog vragen over ABM of kunnen wij je ergens bij helpen? Klik op onderstaande button en let’s talk!

 

Kom meer te weten over online leadgeneratie, digital growth, UX & design en development.

Neem contact op

Bekijk de andere blogs

Let's talk!

Heb je vragen over onze diensten of ben je benieuwd naar een samenwerking met Converseon? Laat je gegevens achter via het contactformulier of bel direct naar 0294-267984.

Vervolgstappen na
het invullen:

1.   We bellen of mailen je zo snel mogelijk terug om kennis te maken.

2.   We plannen een consult in om je wensen gedetailleerd door te nemen.

3.   We doen een passend voorstel voor een samenwerking.

Converseon logo wit