Skip to content

Hoe zet je Account Based Marketing effectief in op LinkedIn?

In 7 stappen meer B2B leads met Account Based Marketing

Account Based Marketing is een marketingstrategie waarbij je je richt op specifieke interessante bedrijven. Jouw bedrijf komt dankzij Account Based Marketing (ABM) bij ideale accounts op de radar. In onze vorige blog lees je meer over hoe je kunt starten met een Account Based Marketing plan. In deze blog leggen we je uit hoe je ABM effectief kunt inzetten op LinkedIn, waardoor je meer kwalitatieve B2B leads genereert. LinkedIn is namelijk een ontzettend waardevol platform om kwalitatieve B2B leads te generen via ABM. Het is wereldwijd namelijk nog altijd het grootste zakelijke online netwerk! Je leest er hieronder meer over.

Meer B2B leads dankzij Account Based Marketing op LinkedIn

Met Account Based Marketing bereik je direct potentiële klanten. LinkedIn is een erg goed zakelijk platform om meer B2B leads te genereren via ABM. LinkedIn biedt niet alleen unieke targetingmogelijkheden, deze zijn onlangs ook nog eens uitgebreid met nieuwe features. Vooraf vastgestelde accounts (potentiële klanten) kunnen direct worden benaderd via LinkedIn. Doordat de accounts direct worden bereikt, kan dit leiden tot veel meer sales. Wil je ABM inzetten op LinkedIn? Hieronder volgen een aantal stappen hoe je ABM effectief inzet.

Team Converseon

Stap 1: stel kansrijke accounts vast

Met Account Based Marketing wordt alleen geadverteerd bij de doelgroep die interessant voor je is. De eerste stap is daarom het definiëren van kansrijke accounts en een lijst maken van bedrijven die je om wilt zetten in klanten. Een buyer persona helpt je bij het creëren van deze lijst. De samenwerking tussen sales en marketing is essentieel, omdat marketing zich richt op het aanspreken van de buyer persona en sales vervolgens relevante accounts benaderd. Beantwoord vragen als: In welke branche is jouw ideale doelgroep actief? Hoeveel mensen werken bij dit bedrijf? Dit helpt je om de potentie van het bedrijf in kaart te brengen.

 

Stap 2: het bepalen van de beslissers

Beslissers, ook wel decisionmakers genoemd, zijn belangrijke personen binnen een bedrijf. Je zoomt in op de beslissers: wie zijn dit en op welke afdeling zijn ze werkzaam? Benoem concrete functietitels van mensen die je wilt bereiken met je boodschap. Let op: focus je niet enkel en alleen op de decisionmakers, maar op het gehele salescomité. Deze ABM targetlijst vormt uiteindelijk de basis voor de Account Based Marketing campagne op LinkedIn, die uiteindelijk geüpload wordt. Je kunt vervolgens jouw ideale doelgroep verder filteren. 

 

Stap 3: het opstellen van je ABM targetlijst

Naast de decisionmakers, moet de ABM targetlijst worden aangevuld met organisaties waar je écht graag voor wilt werken. Er zijn verschillende databronnen die je kunt gebruiken voor je Account Based Marketing targetlijst.

  • First party data: eigen data over huidige klanten, oud-klanten en potentiële klanten (prospects)
  • Second party data: in principe is dit de first party data van andere bedrijven. Deze data kun je kopen.
  • Third party data: dit is data van partijen waarbij er geen relatie is met de klant. Denk aan verzamelde gegevens van diverse websites en platformen, zoals Facebook.

 

Stap 4: categoriseer accounts op basis van prioriteit

Afhankelijk van de grootte van de Account Based Marketing targetlijst, is het goed om onderscheid te maken in prioriteit. Dit wordt ook wel ‘tiers’ genoemd. Op deze manier is het mogelijk desbetreffende accounts onderling te monitoren met voor ieder account een passende aanpak. Maak bijvoorbeeld onderscheid in content en budget. Het is aan te raden om drie tiers te gebruiken, met ieder een unieke aanpak.

  • Tier 1: accounts met hoge prioriteit
  • Tier 2: accounts met medium prioriteit
  • Tier 3: accounts met lage prioriteit

 

Stap 5: maak onderscheid tussen bestaande en nieuwe accounts

Je kunt Account Based Marketing inzetten op LinkedIn om nieuwe klanten te bereiken, maar het is ook zeer effectief om bestaande klanten te bereiken. Ideaal om een samenwerking te onderhouden of als een manier van up-selling. Je kunt deze accounts ook weer onderverdelen op basis van bekendheid. Dit helpt bij het monitoren en het kiezen van de juiste aanpak per account. Het doel bij nieuwe accounts, is het bereiken van nieuwe bedrijven en om inkopers te inspireren en te laten converteren. Bij bestaande accounts is het doel de bestaande relatie uit te breiden of ze juist te behouden en te informeren met waardevolle content.

 

Stap 6: voeg een LinkedIn-URL toe

Nu de ABM targetlijst compleet is, is het tijd om deze in te laden via Matched Audiences. Het is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat de accountlijst zo compleet mogelijk is en voldoet aan alle richtlijnen. Daardoor kan LinkedIn de geladen accounts koppelen aan bestaande LinkedIn-accounts. Een minimale match score van 70% is daarbij gewenst, wat haalbaar is door de Company List te laten voldoen aan minimaal 1000 accounts en door ieder account te voorzien van een LinkedIn-URL.

 

Stap 7: het analyseren van prestaties

Zoals aan het begin van deze blog benoemd, kent LinkedIn diverse nieuwe features. Het hoogtepunt van Account Based Marketing via LinkedIn, is dat LinkedIn wél inhoudelijke data mag delen over klantenlijsten. Companylijsten van LinkedIn bevatten namelijk open accounts en daar wordt natuurlijk goed gebruik van gemaakt. Je kunt daardoor waardevolle data inzien en analyseren: het engagement-level, de hoeveelheid bereikte kandidaten, het engagement per advertentie, het aantal websitebezoeken en meer. Je kunt deze data natuurlijk analyseren én effectief inzetten om de campagne te optimaliseren.

 

Aan de slag met Account Based Marketing op LinkedIn!

Ben jij benieuwd wat Account Based Marketing op LinkedIn voor jouw organisatie kan betekenen? Volg bovenstaande stappen om ABM effectief in te zetten op LinkedIn en genereer meer B2B leads! Heb je vragen over ABM op LinkedIn of kun je wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van de juiste strategie en het inrichten van campagnes op LinkedIn? Klik op onderstaande button en let’s talk! We staan graag voor je klaar.

Kom meer te weten over online leadgeneratie, digital growth, UX & design en development.

Neem contact op

Bekijk de andere blogs

Let's talk!

Heb je vragen over onze diensten of ben je benieuwd naar een samenwerking met Converseon? Laat je gegevens achter via het contactformulier of bel direct naar 0294-267984.

Vervolgstappen na
het invullen:

1.   We bellen of mailen je zo snel mogelijk terug om kennis te maken.

2.   We plannen een consult in om je wensen gedetailleerd door te nemen.

3.   We doen een passend voorstel voor een samenwerking.

Converseon logo wit