Skip to content

Hoe start je met een Account Based Marketing plan?

Start met Account Based Marketing in 6 stappen!

Veel bedrijven werken met Inbound Marketing. Een marketingstrategie waarbij via campagnes leads worden aangetrokken en waar het salesteam vervolgens klanten uithaalt. Maar het wordt tegenwoordig steeds vaker omgedraaid, namelijk dat je je zelf richt op bedrijven waarvan je weet dat ze van toegevoegde waarde zijn. Deze marketingstrategie heet Account Based Marketing (ABM). De marketingactiviteiten moeten ervoor zorgen dat je dankzij gepersonaliseerde content bij geselecteerde accounts op de radar komt. Vanuit hier kan er een salesgesprek worden gestart. Hoe je start met een Account Based Marketing plan? We leggen het uit in 6 stappen!

Stap 1: stel je ideale klantprofiel (IPC) op

Wat is écht de ideale klant? Stap 1 om met Account Based Marketing te starten, is het ideale klantprofiel opstellen. Oftewel: kansrijke accounts definiëren. Je maakt een lijst van potentiële klanten die je wilt omzetten in klanten. Wees natuurlijk kritisch en verzamel zoveel mogelijk data. In welke branche is het bedrijf actief? Hoeveel medewerkers heeft het bedrijf? Welke technologie gebruiken ze? Allerlei vragen die je kunt stellen om de potentie van het bedrijf in kaart te brengen. Het is natuurlijk ook belangrijk om te weten hoe groot de kans is dat er frequent een product of dienst wordt afgenomen. 

Team Converseon

Stap 2: zoek bedrijven die aan dit ideale klantprofiel voldoen

Heb je een ideaal klantprofiel opgesteld? Dan ga je op zoek naar bedrijven die aan dit profiel voldoen. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van LinkedIn, Google geavanceerd zoeken en een tool als BuiltWith. Wil je meer weten over een specifiek bedrijf? Via de Kamer van Koophandel of een regionaal equivalent kun je al veel te weten komen.

Als je de accounts hebt gedefinieerd, is het belangrijk om te kijken wie verantwoordelijk is binnen het bedrijf voor het maken van belangrijke beslissingen. Ook wel decision makers genoemd.

 

Stap 3: maak gepersonaliseerde content waarmee je je doelgroep helpt

Waar loopt jouw ideale klant tegenaan? Identificeer de uitdagingen en maak relevante en gepersonaliseerde content. Met deze gepersonaliseerde content trek je jouw ideale doelgroep aan. Denk aan een artikel, video, infographic, whitepaper, een (interactieve) tool, een webinar en meer. Hoe je weet dat de content waardevol is voor jouw doelgroep? Door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wat zijn de taken die jouw ideale klanten willen verrichten?
  • Waarin worden deze klanten beperkt waardoor de taken niet uitgevoerd kunnen worden?

Biedt oplossingen voor problemen en laat jouw product of dienst daar onderdeel van zijn.

 

Stap 4: warm accounts goed op

Grote kans dat jouw target accounts jouw merk nog niet kennen. Naast waardevolle en gepersonaliseerde content, moet je dus ook werken aan de naamsbekendheid. Het is dus de bedoeling dat je jouw merk onder de aandacht brengt bij jouw ideale accounts. Een erg belangrijk onderdeel binnen Account Based Marketing! Kijk waar jouw doelgroep het meest actief is en kies de juiste kanalen. Dit kan een combinatie zijn van social media, e-mail, (online) advertenties en offline kanalen. LinkedIn is in het bijzonder een erg goed kanaal om je merk onder de aandacht te brengen. Voeg decision makers toe op LinkedIn, plaats organische posts en stel LinkedIn Ads in gericht op specifieke bedrijven. Meer weten over Account Based Marketing via LinkedIn? Je leest er hier meer over!

 

Stap 5: neem gericht contact op

Eén van de voordelen van Account Based Marketing, is dat je door gerichte marketingacties met minder maar kwalitatievere leads te maken hebt. Hierdoor kun je meer tijd en aandacht aan een contactmoment besteden. Wat het vervolgens weer mogelijk maakt om contact te personaliseren en de resultaten te vergroten. Je kunt op diverse manieren in contact komen. Denk aan een privébericht via LinkedIn, een koude e-mail of het plegen van een telefoontje.

 

Stap 6: het meten, evalueren en optimaliseren van data

Bij Account Based Marketing draait het om het analyseren en optimaliseren van vergaarde data. Wanneer je bovenstaande stappen hebt geïmplementeerd, is het vervolgens belangrijk om met de resultaten aan de slag te gaan. Hoe je aan inzichten komt? Door tools te gebruiken die het identificeren en targeten van accounts eenvoudiger maken. Voorbeelden van handige tools waaruit je veel inzichten haalt, zijn:

  • DemandBase
  • Terminus
  • Engagio
  • ZenIQ
  • Vendemore
  • LeanData

Daarnaast kun je data verkregen uit cookies analyseren om te weten of je gevalideerd bezig bent. Deze data kun je vervolgens evalueren en optimaliseren. Maak bijvoorbeeld gebruik van A/B testen om campagnes te optimaliseren.

 

Aan de slag met Account Based Marketing!

Pas de 6 stappen toe om te starten met een Account Based Marketing plan. Het is natuurlijk een proces, maar uiteindelijk zul je veel waardevolle leads binnenkrijgen. Kun je wel wat hulp gebruiken met het inzetten van ABM of heb je een ander vraag of opmerking? Neem contact op via onderstaande button en let’s talk!

Kom meer te weten over online leadgeneratie, digital growth, UX & design en development.

Neem contact op

Bekijk de andere blogs

Let's talk!

Heb je vragen over onze diensten of ben je benieuwd naar een samenwerking met Converseon? Laat je gegevens achter via het contactformulier of bel direct naar 0294-267984.

Vervolgstappen na
het invullen:

1.   We bellen of mailen je zo snel mogelijk terug om kennis te maken.

2.   We plannen een consult in om je wensen gedetailleerd door te nemen.

3.   We doen een passend voorstel voor een samenwerking.

Converseon logo wit