In het digitale tijdperk van vandaag, waar data als goud wordt beschouwd, is het begrijpen van de verschillende soorten data cruciaal voor marketeers. Hoe verzamelen we deze gegevens? En nog belangrijker, hoe beschermen we de privacy van gebruikers terwijl we toch waardevolle inzichten verkrijgen? We nemen je mee in de wereld van first party data en third party data, waar we de nuances, voordelen en uitdagingen van elk type zullen verkennen, en waarom deze kennis nu relevanter is dan ooit tevoren.
First party data
First party data is data die je direct van je doelgroep verzamelt, zonder tussenkomst van een derde partij zoals Google of Meta. Meestal gaat het om data zoals demografische gegevens, contactgegevens, aankoopgeschiedenis en gebruikersgedrag.
Het zelf verzamelen van gegevens krijgt de laatste tijd steeds meer prioriteit bij bedrijven. Omdat mensen steeds meer online privacy willen, en dat ook krijgen van bedrijven, gaan marketeers steeds meer data missen. Ook het verdwijnen van third party cookies zorgt ervoor dat marketeers simpelweg actie moeten ondernemen om nog de juiste prospects te kunnen blijven targeten. Door over te stappen naar first party data krijg je meer controle over jouw data, terwijl de data ook nog betrouwbaarder is.
De voordelen van first party data
Het voordeel van first party data is de hoge mate van privacyvriendelijkheid. Je deelt de gegevens natuurlijk niet met anderen, waardoor je de privacy van jouw doelgroep kan waarborgen. Mensen waarderen online privacy en zullen daardoor ook jouw bedrijf meer gaan waarderen. Er ontstaat namelijk een vertrouwensband, omdat je hun privacy serieus neemt.
Daarnaast is je data ook krachtiger, omdat je meer controle hebt over de kwaliteit van de gegevens. Wanneer je zelf data verzamelt, doe je dat namelijk doelgericht. Je verzamelt de data die je wilt en hebt 100% controle over de data die je verzamelt.
De nadelen van first party data
Maar, zoals Johan Cruijff zou zeggen, heb elk voordeel z’n nadeel. Zo kan het verzamelen van first party data tijdsintensief zijn. Bovendien kan het zelf verzamelen van gegevens redelijk complex zijn en moet je dus mogelijk een programmeur of expert inschakelen. En met first party data heb je relatief weinig data in vergelijking met de enorme datasets van andere partijen.
Ondanks deze nadelen is het verzamelen van first party data ontzettend belangrijk. En nu is het belangrijker dan ooit, omdat steeds meer mensen bewust worden van hun online privacy. Wanneer je niet zelf gegevens gaat verzamelen, ga je de boot missen.
Third party data
Third Party data wordt verzameld door organisaties die geen directe relatie hebben met de gebruiker waarvan de gegevens worden verzameld. Denk bijvoorbeeld aan Google, dat allerlei gegevens verzamelt en dat centraal beschikbaar stelt voor haar adverteerders.
Door alle data te combineren ontstaan er enorme datasets, waar adverteerders graag gebruik van maken.
Zo benut je first party data optimaal
Wist je dat je jouw advertentieprestaties kan verbeteren door first party data te gebruiken?
De first party data kun je gebruiken als aanvulling op third party data. Zo upload je bijvoorbeeld in Google en Meta je eigen data, zodat die platformen daarmee advertenties tonen aan de personen uit jouw aangeleverde contactenlijst. Dit doe je bij het onderdeel ‘Doelgroepbeheer’. First party data en third party data kunnen dus hand in hand gaan.
Gebruik je al een CRM-systeem? Grote kans dat je deze nog kan optimaliseren. Koppel bijvoorbeeld tools als Leadinfo aan je CRM-systeem, zodat je direct kan zien welk bedrijf op welk moment je webpagina’s heeft bekeken. Door dit soort softwarekoppelingen automatiseer je het verzamelproces van first party data.
Het CRM-systeem moet daarnaast ook gebruikersvriendelijk zijn. Hiermee maak je het voor jou en je medewerkers/collega’s zo eenvoudig mogelijk om te gebruiken. Een manier om dat te doen is door je contacten op te splitsen in segmenten, die je vervolgens weer kan exporteren naar je e-mailsoftware.
Conclusie
First party data is direct verzamelde gebruikersinformatie zonder tussenpartijen, en wordt steeds belangrijker door groeiende privacy-concerns en beperkingen op third party cookies. Hoewel first party data betrouwbaarder en privacyvriendelijker is, kan het tijdsintensief zijn om te verzamelen.
Third party data, verzameld door organisaties zonder directe gebruikersrelatie, biedt omvangrijke datasets maar wordt beperkt door privacy-initiatieven en technologische updates. Bedrijven moeten adaptief zijn in hun dataverzameling om relevant te blijven in de huidige digitale marketingwereld.
Er zijn talloze toepassingen voor first party data, waarmee jij jouw marketingprestaties sterk kan verbeteren. De eerste stap is het instellen van server side tagging. Hiermee verzamel je zoveel mogelijk data, en dat op privacyvriendelijke wijze. Benieuwd naar deze oplossing? Neem dan nu contact op via onderstaande knop!