Google Analytics is hét platform om data van jouw website te verzamelen. Vrijwel alle activiteiten op, naar en van je website worden gemeten en inzichtelijk gemaakt. Denk aan het aantal websitebezoekers, de verkeersbronnen en het aantal paginaweergaven. Sinds een tijdje is de nieuwe versie uit: namelijk GA4. Vanaf 1 juli 2023 is de oude versie verleden tijd en moeten we allemaal Google Analytics 4 instellen. Het is dus verstandig om nu al over te stappen en wegwijs te worden. Maar wat is GA4 nu precies en waar moet je aan denken bij het instellen van Google Analytics? We vertellen het je in dit blog.
Wat is Google Analytics 4?
Er gaat een hoop veranderen met GA4. Maar wat is het eigenlijk? GA4 is de vierde versie en de opvolger dan Universal Analytics (UA). Vanaf juli 2023 is het de enige versie waarmee je nog data van je website kunt verzamelen en analyseren. Erg belangrijk dus dat deze versie tijdig wordt ingesteld! Met Google Analytics 4 kun je nu website- en appgegevens op één plek verzamelen om meer inzicht te krijgen en je online marketing te verbeteren. Daarnaast is GA4 gebruiksvriendelijker, meer op privacy en de klantreis gericht en is er een diepere integratie mogelijk met Google Ads. Ook wordt er meer gebruik gemaakt van Artificial Intelligence (AI) waarmee kunnen statistieken zoals purchase probility, churn rate en predicted revenue voorspeld worden.
De grootste voordelen van GA4 ten opzichte van UA?
- GA4 heeft een verbeterd datamodel met nieuwe, voorspellende inzichten
- Er zijn nieuwe inzichtelijkere rapporten beschikbaar
- Versie 4 bevat Machine Learning
- Gegevens als IP-adressen worden automatisch geanonimiseerd
- Er is automatische tracking voor bepaalde events
- Het inrichten en aanmaken van doelgroepen is eenvoudiger in de nieuwste versie
3 tips voor het goed instellen van GA 4
Ben jij op tijd met Google Analytics 4 instellen? Dan ben jij helemaal klaar voor de toekomst! Verzamel eenvoudig zoveel mogelijk data zonder dat je gebruik maakt van cookies. Benieuwd wat je zoal kunt instellen om de meeste voordelen te ervaren van GA4? We geven je 3 tips!
Tip 1: stel GA4 events in
Als je al gebruik maakt van UA is het instellen van GA4 events al wat eenvoudiger. De tags in TGM moeten namelijk veranderd worden met dezelfde trigger. In Google Analytics 4 wordt een groot aantal events automatisch doorgemeten, zoals first visit, session start en de user engagement. Zet je ‘enhanced measurement’ aan? Dan komen daar weer een aantal events bovenop. Benieuwd welke events automatisch worden gemeten en welke niet? Google heeft een overzichtelijke lijst voor je samengesteld. Moeite met events instellen? Geen probleem, we helpen je graag!
Tip 2: markeer bepaalde gebeurtenissen als conversies
Gebeurtenissen als conversies in Google Analytics 4 instellen kan heel eenvoudig door naar “Configuratie” te gaan en vervolgens naar “Gebeurtenissen”. Zet het schuifje om en zeg dat dit event een conversie is. Pas als een event als conversie wordt gezien, telt het als doel. En pas dan kun je het event uploaden in Google Ads.
Tips 3: gebruik GA4 events voor Google Ads!
Een van de voordelen van Google Analytics 4 instellen, is dat je de GA4 events kunt gebruiken voor Google Ads. GA4 events meten conversies beter door, waardoor je een betere Google Ads campagne kan neerzetten.
Laat ons jouw Google Analytics 4 instellen!
- Je eigen GA4 property
- GA4 inrichting
- UA-doelen gemigreerd naar GA4
- Je eigen Performance Dashboard zodat jij altijd inzicht hebt in de resultaten
Google Analytics 4 zelf aanmaken?
Google Analytics 4 aanmaken is eventueel ook zelf te doen, wij raden overigens wel aan om dit door een professional te laten doen. Vooral omdat een fout bij het instellen van GA4 snel gemaakt is en het enige tijd kan duren voordat je hier pas weer achter komt. Gebruik je al de oude versie (UA) en Google Tag Manager (GTM)? Bekijk dan de video hieronder om GA4 zelf aan te maken.