GA4 vs UA, wat is nou precies het verschil?

Google Analytics is het platform om jouw websitegegevens te meten. Op dit moment zijn er nog twee versies: Universal Analytics en Google Analytics 4, maar daar komt verandering in. Universal Analytics (UA) verdwijnt namelijk per 1 juli 2023 om plaats te maken voor Google Analytics 4 (GA4) dat in oktober 2020 al werd gelanceerd. In de nieuwe tool zijn er een aantal nieuwe functies bij gekomen, maar er zijn er ook een aantal verdwenen. Maar wat is er nou eigenlijk allemaal nieuw bij Google Analytics 4 en wat zijn de grootste verschillen ten opzichte van Universal Analytics? Daarover vertellen we je graag alles in deze blog.

 

Hoe werkt Google Analytics en wat kan je er mee?

Met Google Analytics kunnen allerlei gegevens worden gemeten. Maar hoe werkt Google Analytics nou eigenlijk? Google Analytics is een tool van Google die geïntegreerd kan worden op een website. Via deze weg kunnen er verschillende gegevens gemeten worden rondom het gebruikersgedrag op jouw website. Google Analytics werkt door middel van een stukje code, ook wel een tracking code genoemd, dat op elke pagina van je website geplaatst wordt. Wanneer een bezoeker de website bezoekt, worden gegevens verzameld en vervolgens naar de Google Analytics servers gestuurd. Een aantal voorbeelden van gegevens die gemeten kunnen worden zijn:

  • Het aantal bezoekers en hoe vaak ze terugkomen
  • Hoe lang bezoekers op de website blijven
  • Welke pagina’s het meest bekeken worden
  • Waar bezoekers vandaan komen (bronverkeer), zoals zoekmachines, social media, verwijzende websites of direct verkeer
  • Welke zoekwoorden gebruikt worden om de website te vinden
  • Hoe bezoekers de website gebruiken, zoals welke pagina’s bezocht worden en hoe ze door de website navigeren
  • Doelen die zijn behaald, zoals het aantal formulieren dat is ingevuld of het aantal verkopen
  • Demografische gegevens, zoals leeftijd, geslacht, interessegebieden en geografische locatie


Met deze informatie kun je gerichte verbeteringen aanbrengen om de prestaties van je website te verhogen. Bijvoorbeeld door de gebruiksvriendelijkheid van de website te verbeteren, de inhoud van de website aan te passen, of door gerichter te adverteren.
Google Analytics biedt daarnaast ook de mogelijkheid om aangepaste rapporten te maken of om rapporten aan te passen aan je eigen voorkeuren. Hierdoor kun je de informatie die je nodig hebt snel en eenvoudig terugvinden. Bovendien kun je Google Analytics integreren met andere Google producten zoals Google Ads, Tag Manager, Data Studio en Optimize, om gegevens te delen en te verrijken.

Converseon-Office-Roy-Max

De grootste verschillen tussen GA4 en UA

  1. GA4 heeft een nieuw data-model waarin gegevens op basis van gebeurtenissen worden verzameld. Dit in tegenstelling tot UA, dat gebaseerd is op sessies (een groep gebruikersinteracties binnen een bepaalde periode). Dit betekent dat GA4 een uitgebreidere set gegevens kan verzamelen over hoe gebruikers met de website of app interacteren.
  2. GA4 maakt gebruik van machine learning om gegevens te analyseren en automatisch inzichten te genereren. Hierdoor kun je bijvoorbeeld automatisch gedetecteerde patronen in gebruikersgedrag ontdekken, zoals trends in conversies of samenhang tussen gebeurtenissen. Dit kan website-eigenaren helpen om hun prestaties te verbeteren en gerichte beslissingen te nemen.
  3. De integratie met andere Google producten: GA4 is nauwer geïntegreerd met andere Google producten, zoals Google Ads en Firebase. Dit maakt het eenvoudiger om gegevens tussen de verschillende programma’s te delen en te analyseren.
  4. GA4 heeft een verbeterde beveiliging, waaronder ondersteuning voor gebruikers- en gebeurtenisbeperkingen en gegevensverwijdering. Hierdoor is GA4 een veiligere oplossing voor het verzamelen en analyseren van gegevens dan UA. Gegevens van gebruikers worden beter beschermd en er wordt aan de regelgeving van gegevensbescherming voldaan.
  5. GA4 heeft ook een nieuw gebruikersinterface met een andere set standaardrapporten dan UA. Dit maakt het makkelijker om de meest relevante gegevens in te zien voor jouw website of app. Zo kan er gebruik worden gemaakt van real-time rapportage, geavanceerde analyse, universele gebeurtenissen, cross-device tracking en visualisaties voor gegevens.

Hulp nodig bij Google Analytics 4 of meer weten?

Wil jij jouw Google Analytics 4 goed ingesteld hebben? Neem dan contact met ons op! Wil je meer weten over hoe je Google Analytics 4 zelf instelt? Check dan deze blog over het instellen van Google Analytics 4.

Kom meer te weten over online leadgeneratie, digital growth, UX & design en conversie optimalisatie.

Neem contact op

Bekijk de andere blogs

Let's talk!

Heb je vragen over onze diensten of ben je benieuwd naar een samenwerking met Converseon? Laat je gegevens achter via het contactformulier of bel direct naar +31 851120213

Vervolgstappen na
het invullen:

1.   We bellen of mailen je zo snel mogelijk terug om kennis te maken.

2.   We plannen een consult in om je wensen gedetailleerd door te nemen. 

3.  We doen een passend voorstel voor een samenwerking.

Converseon logo wit
Favicon witte C 1

Heb je vragen of snap je de vraag niet? Neem contact met ons op