Skip to content

Een website of webshop ontwikkelen?

Deze 7 vragen helpen je bij het starten van jouw website of webshop! (+ Extra tip!)

Een website of webshop starten is vaak een leuk project! Vol ideeën en goede moed begin je aan het uitwerken van je concept en ben je klaar om het internet te veroveren. Het ontwerpen en ontwikkelen van een website of webshop kan echter een ingewikkelde en tijdrovende klus zijn. Om het proces soepel te laten verlopen is het verstandig om vooraf een aantal zaken helder te krijgen. In deze blog delen we een vragenlijst die jou helpt bij het ontwikkelen van een website of webshop. 

Voordat je begint met het ontwikkelen van een website of webshop is het handig om voor jezelf een aantal vragen te beantwoorden. De antwoorden op deze vragen maken het creatieproces een stuk duidelijker, sneller en eenvoudiger, omdat het doel van de website concreet wordt vastgesteld.  Je kunt het zien als een website-briefing, waarin bijvoorbeeld ontwerp- en functievereisten worden opgesteld om beter naar het eindproduct toe te kunnen werken.

Uiteindelijk wil je natuurlijk dat het eindresultaat overeenkomt met de visie en missie van je bedrijf. Met de onderstaande vragen kun je een basis vormen die helpen bij het managen van de ontwikkeling van jouw website of webshop.

Deze 7 vragen zijn belangrijk om te beantwoorden voordat je begint met het ontwikkelen van een website of webshop:

  1. Wat is de beschrijving van jouw bedrijf in een paar zinnen?
  2. Wat maakt jouw bedrijf en services uniek?
  3. Wat is het doel van de website?
  4. Wie is je doelgroep?
  5. Welke functies heeft jouw website of webshop nodig om het tot een succes te maken?
  6. Heb je een bestaande huisstijl en richtlijnen?
  7. Wat is je budget en de deadline voor het project?
    + Extra tip!

Wat is de beschrijving van jouw bedrijf in een paar zinnen?


Het is belangrijk om in een paar regels de kern van je bedrijf naar buiten te kunnen dragen. Wat is de missie, visie en wat zijn je kernwaarden? Het helpt om inzicht te krijgen in wat belangrijk is voor jou, maar ook om je publiek van duidelijke informatie te voorzien. Door de waardepropositie van jouw organisatie duidelijk in beeld te brengen is het voor de bezoekers direct helder wat zij op de website kunnen verwachten.

Ook het concreet beschrijven van je diensten helpt bij het kunnen bepalen van de structuur van je website. Heb je bijvoorbeeld een restaurant? Dan wil je misschien dat het menu prominent wordt weergegeven met een reserveringsformulier eronder.

Ben je echter fotograaf, dan dient jouw website misschien meer als portfolio waardoor de structuur en uitstraling van je website verandert. De kracht van de website wordt in beide gevallen bepaald door de content.

Wat maakt jouw bedrijf en services uniek?


Niemand wil het 13-in-een-dozijn-bedrijf zijn. Het zit er dik in dat je graag een website of webshop wilt die jou onderscheidt van je concurrenten.

Definieer daarom jouw unieke verkoopargumenten (USP’s) en concurrentievoordelen. Heb jij een uniek retourbeleid? Zijn jouw responstijden op vragen van klanten ongeëvenaard snel? Zijn jouw producten exclusief in jouw webshop te verkrijgen? Laat deze elementen spreken zodat je bezoekers een unieke ervaring hebben op jouw website of webshop.

Wat is het doel van de website?

Het is belangrijk om het doel van jouw website of webshop voor ogen te hebben. Wat je ermee wilt bereiken bepaalt namelijk voor een groot deel de inhoud, indeling en uitstraling van je website.

Voorbeelden van doelstellingen voor je website of webshop kunnen zijn:

– Naamsbekendheid en awareness creëren;
– De uitstraling van je merk versterken;
– De verkoop van je producten of diensten stimuleren;
– In contact komen met (potentiële) klanten;
– Het informeren van je bezoekers.

Er zijn verschillende manieren om het behalen van je doelen te ondersteunen. Zo kun je om awareness te creëren gebruik maken van Social media marketing & Advertising, de verkoop van je producten of diensten stimuleren met betaald adverteren in zoekmachines, of in contact komen met je (potentiële) klanten via Online Leadgeneratie.

Wie is je doelgroep?

Relevantie is key. De inhoud van jouw website moet relevant zijn voor jouw publiek, wat betekent dat je het specifiek op hen moet richten. De toon en stijl die je hanteert is bepalend in hoe succesvol je hierin zal zijn. Wij gebruiken regelmatig de uitspraak:

Spreek je iedereen aan, dan spreek je uiteindelijk niemand aan.

Om consequent te zijn in je toon en stijl is het handig om een buyer persona te creëren. Een buyer persona is een specifieke en complete omschrijving van jouw ideale klant, gebaseerd op verschillende eigenschappen. Het brengt je doelgroep tot leven, helpt je bij het aanpassen van de manier van communiceren en stimuleert klantgericht denken.

Onderstaande afbeelding laat de verschillende eigenschappen zien die je moet invullen om jouw buyer persona te creëren. Wees zo specifiek mogelijk! Dan kun je een stuk gerichter content schrijven en creëren.

Kom meer te weten over online leadgeneratie, digital growth, UX & design en development.

Neem contact op

Bekijk de andere blogs

Let's talk!

Heb je vragen over onze diensten of ben je benieuwd naar een samenwerking met Converseon? Laat je gegevens achter via het contactformulier of bel direct naar 0294-267984.

Vervolgstappen na
het invullen:

1.   We bellen of mailen je zo snel mogelijk terug om kennis te maken.

2.   We plannen een consult in om je wensen gedetailleerd door te nemen.

3.   We doen een passend voorstel voor een samenwerking.

Converseon logo wit