DFA klantcase3

De Case: De ambitie waarmaken om iedere Drone-bezitter op te leiden tot piloot 

De ambitie van Drone Flight Academy (DFA): iedere dronebezitter opleiden tot dronepiloot. Als onderdeel van Drone Flight Company leren dronepiloten bij DFA hoe je de drone optimaal en binnen de regels kunt gebruiken. Dit kan zowel voor jouw nieuwe carrière in bijvoorbeeld de inspectiemarkt waarbij je de drone inzet als middel om infrastructuur te inspecteren, of in de veiligheidsmarkt waarbij je veiligheidsdiensten ondersteunt door de inzet van een drones. Tegelijkertijd leidt DFA ook hobbypiloten op die graag het perfecte shot tijdens hun wintersport willen schieten. Voor welk doel je de drone dan ook wilt gebruiken: het zit allemaal in jou, DFA ontketent de dronepiloot.

Het verbeteren van de online verkopen voor Drone Flight Academy opleidingen via de website is de aanleiding om met Converseon in contact te komen. Voor Drone Flight Academy is het belangrijkste doel om ervoor te zorgen dat de mogelijkheden van online advertising beter worden benut. Met de inzet van Google Ads moet het mogelijk zijn de online aanvragen te vergroten.

Aan Converseon de vraag om de online campagnes winstgevender te maken en vooral; meer inzicht krijgen in wat de online marketing activiteiten voor DFA betekenen.

Zelf ook aan de slag met Online marketing?

De Oplossing: Zorgen voor inzicht vormt de basis voor campagneoptimalisatie 

Dion Thomas, Finance Manager bij Drone Flight Academy: 

‘Online Marketing is in veel gevallen Abracadabra. De uitdaging lag er om de online marketing naar begrijpelijke taal te vertalen. Voor mij betekent dat inzicht in investering, winstgevendheid bepalen op basis van ROAS en zorgen voor Return on Investment. Door inzicht te krijgen via realtime dashboards heb ik controle over de online marketing uitgaven en kan ik precies zien waar kansen liggen en gevaren dreigen. Converseon heeft dit voor ons inzichtelijk gemaakt’

Na een inhoudelijke analyse, waarbij we data verzamelden uit de website, online marketing campagnes en social media, bleek dat de potentie van DFA zeer hoog was. Er was relatief veel verkeer, maar de conversie te laag.

Het meten van de data en inzichtelijk maken van de mogelijkheden vormen de basis om de online marketingactiviteiten uit te voeren. Meten van transacties, zorgen voor conversiedoelen (en optimalisatie van de conversie) en uitvoeren van Google Ads campagnes zorgen voor een gerichtere benadering van de markt.

Uiteindelijk kunnen we de campagnes optimaliseren op basis van ROAS: Return On Ad Spend. Dit betekent de waarde van wat een campagne kost in Euro ten opzichte van wat het heeft opgeleverd. Een objectieve manier om campagnes te kunnen sturen en bijsturen. 

ROAS = Opbrengst van een campagne / kosten van een campagne

Wanneer de ROAS boven 1 is, is een campagne winstgevend te noemen.

Volgens onze bewezen ASAP werkwijze zijn we vervolgens aan de slag gegaan om de gesignaleerde kansen en verbeteringen door te voeren. Allereerst om de website te optimaliseren voor conversie om vervolgens stapsgewijs de campagnes te optimaliseren. 

Dit doen we volgens een vast stramien: 

  • Fase 1) Analyseren van het Google Ads account 
  • Fase 2) Overnemen van campagnes
  • Fase 3) Bijhouden van campagnes 
  • Fase 4) Uitbreiden van campagnes

Echt interessant is het om te zien hoe we de campagnes vervolgens hebben vormgegeven. Nadat we de Google Ads campagnes hadden opgezet en uitgebreid, zijn we campagnes gestart via Facebook Advertising. Wellicht herken je het wel van de social media. We startten met een basisbudget om data te verzamelen. Dit budget hebben we verdeeld over 3 verschillende campagnes. Met deze 3 verschillende campagnes richten we ons op 3 verschillende fases in het aankoopproces:

klantcase dfa

▪ Campagne 1 (Awareness): In deze fase richten we ons op de nog oriënteerde bezoeker die (nog) niet bekend is met Drone Flight Academy. D.m.v. YouTube video’s geven we ze een eerste indruk van de opleidingen.

▪ Campagne 2 (Consideration): In deze fase richten we ons op de doelgroep die geïnteresseerd is, maar op zoek is naar extra informatie over de producten en diensten van DFA. In deze fase zou het leuk zijn als de gebruiker iets kan downloaden (bijv. Een brochure). Hiermee heb je de bezoeker zijn naam, e-mailadres en telefoonnummer en dus heb je ook direct contactgegevens.

▪ Campagne 3 (Action): In deze fase richten we ons de kopers. We retargeten gebruiken uit Facebook en Google Ads en tonen de verschillende drone opleidingen. Als de gebruiker op de advertenties klikt linken wij hem/haar naar de bijbehorende aanmeldpagina.

Het Resultaat: The Sky is the Limit

In juni zijn we begonnen met het optimaliseren van de campagnestructuur en de website voor conversie. In de verhouding per maand zie je de fasering van de campagnes terugkomen: 

Fase 1) Analyseren van het Google Ads account  (Juni)
Fase 2) Overnemen van Google Ads campagnes (Juli/augustus)
Fase 3) Bijhouden van campagnes (September)
Fase 4) Uitbreiden van campagnes en starten met Facebook adverteren (Oktober)

In oktober hebben we de campagnes verder uitgebreid en budgetten verhoogd. In november zien we hierdoor een verdere stijging van het resultaat.  

Voor december verwachten we dat het resultaat verder zal toenemen. Van 4 tot 6 december vindt de Amsterdam Drone Week (ADW) plaats in de RAI Amsterdam, hét evenement voor iedereen die iets met drones te maken heeft.  

Bij het aanmelden voor een cursus krijg je tevens toegang tot de Amsterdam Drone Week. Meld je hier aan 

klantcase dfa roas
Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen?

Achtergrond Drone Flight Academy 

Drone Flight Academy is onderdeel van Drone Flight Company. Het bedrijf dat ons leven een stuk veiliger wil maken met gebruik van drones. Binnen Drone Flight Company fungeert Drone Flight Academy als het opleidingsinstituut. Binnen de Academy worden dus zowel werknemers van bedrijven als de ‘gewone’ dronebezitter opgeleid. 

Drone Flight Academy ontwikkelt en verzorgt trainingen, opleidingen en workshops gericht op het veilig en verantwoord vliegen met drones. Na het afronden van je opleidingen ontvang je zelfs een officiële licentie die is goedgekeurd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).   

Wist je dat Drone vliegen onderdeel is van luchtvaart?

Als je vliegt met je drone maak je onderdeel uit van de luchtvaart. Hierin zijn vele andere gebruikers actief zoals andere drones, recreatieve vliegers, kleine- en grote luchtvaart en helikopters van hulpdiensten. Om dit luchtruim veilig en open te houden, moet je als dronebezitter ook daadwerkelijk een dronepiloot worden. Dat betekent naast vaardigheden, ook de juiste kennis en licenties. 

Aanmelden bij Drone Flight Academy?

Wil je meer weten over Drone Flight Academy? Of ben je nieuwsgierig naar de opleidingen die ze aanbieden? Neem een kijkje op hun website www.droneflightacademy.eu. Hier vind je ook de geplande cursussen voor de komende periode.