De invloed van dark social op Demand Generation

In de wereld van (online) marketing stikt het van de moeilijke termen en afkortingen. Denk bijvoorbeeld aan termen als CRO, ROAS, BOFU, RSA en nog veel meer. Dit soort termen vliegen je daarmee de hele dag om de oren, zeker als je werkzaam bent binnen marketing. 

Houd je van dit vakjargon? Dan kun je weer nieuwe termen aan het rijtje toevoegen, namelijk ‘dark social’ en ‘Demand Generation’. In deze blog gaan wij daarom dieper in op de term dark social en de invloed daarvan op Demand Generation. De concepten dark social en Demand Generation zijn namelijk nauw met elkaar verbonden en spelen een belangrijke rol in het creëren van vraag naar producten en diensten. Maar wat houden deze termen precies in? En hoe beïnvloedt dark social het proces van Demand Generation?

Demand Generation

Voordat we dieper ingaan op de rol van dark social, is het goed om eerst eens het begrip ‘Demand Generation’ te verkennen. Demand Generation verwijst naar de strategische marketinginspanningen die gericht zijn op het aantrekken en enthousiasmeren van potentiële klanten.

Het doel is dus niet om de oplossing (jouw product of dienst) aan te bieden, maar je doelgroep bewust te maken van een probleem. Op die manier wek je interesse in jouw oplossing en begeleid je ze stap voor stap door de funnel. Zie het als zaaien en oogsten! Je zaait eerst door interesse op te wekken om vervolgens te oogsten wanneer ze klant worden.

demand generation

Dark social ontrafelt

Dark social is een marketingterm die verwijst naar het verkeer dat afkomstig is van privé online interacties. Denk bijvoorbeeld aan links die via privéberichten, e-mails of andere niet-openbare kanalen worden gedeeld. Met andere woorden gaat het dus om verwijzigingen die niet direct traceerbaar zijn, omdat ze buiten traditionele analysekanalen vallen.

Voorbeelden van dark social zijn links die via WhatsApp, Facebook Messenger, e-mail of zelfs sms worden gedeeld. Hoewel het buiten openbare kanalen valt, is dit verkeer wel zeer waardevol! Waarom? Omdat het feitelijk om mond-tot-mondreclame gaat, waarbij mensen aanbevelingen met hun directe contacten delen. En zoals we allemaal weten is mond-tot-mondreclame nog steeds de beste vorm van reclame!

Nu je een kleine introductie van de term hebt, denk je wellicht ‘waarom de naam dark social?’. Want zeg nu eens eerlijk, de term dark social klinkt toch nogal… duister of negatief. Daarentegen is het alles behalve een negatieve term. Het heet simpelweg dark social, omdat je als marketeer ‘in het duister tast’. De privéberichten kun je namelijk niet tracken via traditionele tools als Google Analytics. Dit omdat Google Analytics de herkomst van links niet kan achterhalen en het daarom toewijst aan de categorie ‘direct verkeer’. Hoe je dat oplost? Daar zullen we zo op ingaan!

De rol van dark social op Demand Generation

De invloed van dark social op Demand Generation is aanzienlijk en groeit gestaag. Zo wordt het steeds duidelijker dat veel conversies en verkeer afkomstig zijn van privékanalen. Mensen delen namelijk continu interessante content met elkaar, dus ook content van of over jouw bedrijf.

Vertrouwen speelt een grote rol bij Demand Generation. Mensen zijn natuurlijk eerder geneigd om aankopen te doen op basis van aanbevelingen van vrienden en familie dan door andere marketinginspanningen. Dit is dus waar dark social op het toneel verschijnt. Dark social biedt namelijk de mogelijkheid voor mensen om aanbevelingen te doen, al zij het op een digitale wijze. Wanneer je als marketeer hier meer inzicht in krijgt, kun je daar flink je voordeel mee doen. Maar dit gaat natuurlijk niet zonder uitdaging!

De uitdaging van meten en analyseren

De uitdaging die marketeers tegenkomen bij dark social ligt hem in het meten en analyseren van het verkeer. Omdat het buiten de scope van de reguliere analysetools valt, kan het moeilijk zijn om de effectiviteit van dark social volledig te begrijpen. Daarom speelt het gebruik van UTM-tags een belangrijke rol.

UTM-tags

UTM-tags, of met andere woorden parameters, zijn codes die aan URL’s worden toegevoegd om de bron, campagne en andere relevante informatie te kunnen volgen en achterhalen. Dit stelt marketeers zo in staat om meer inzicht te krijgen in informatie over waar het verkeer vandaan komt en welke campagnes het meest succesvol zijn.

Handige tracking tools

Naast UTM-tags zijn er gelukkig ook nog tools die specifiek zijn ontworpen om dark social-verwijzingen bij te houden en te analyseren. Deze tools bieden ons daarmee de mogelijkheid om inzicht te krijgen in hoe content wordt gedeeld en welke kanalen het meest bijdragen aan Demand Generation-inspanningen. Met een beter begrip van onzichtbare verwijzingen kun jij als marketeer jouw strategieën verfijnen en je impact vergroten.

Wist je dat maar liefst 69% van het verwijzingsverkeer afkomstig is van dark social? Dit feit benadrukt nog meer hoe ontzettend belangrijk het is om dit onderdeel van online marketing serieus te nemen en erop in te spelen! Waar wacht je dus op? Er zicht namelijk niets anders op dan om dark social aan te sporen of slim te gebruiken.

Dark social aansporen en slim gebruiken

Wil je weten hoe jij dark social aanspoort en slim inzet voor jouw strategie? Allereerst is er de mogelijkheid om meer dark social te creëren door het maken van geweldige content. Als jouw whitepaper, organische post, infographic of landingspagina écht de moeite waard is, gaan mensen er vanzelf wel over praten. Door opties zoals een ‘deel via’-knop, spoor je mensen aan om jouw gemaakte content met anderen te delen. Denk bijvoorbeeld aan een ‘Deel via WhatsApp’-knop onderaan een blog. Uiteraard is het wel belangrijk dat de UTM-tags automatisch gegenereerd worden, zodat je het verkeer kan meten en analyseren.

Naast content creatie kun je ook slim gebruik maken van unieke kortingscodes. Zodra iemand een kortingscode gebruikt, weet je bijvoorbeeld ook waar het verkeer afkomstig van is. Bovendien zou je ook bezoekers kunnen belonen voor het delen van content met anderen. Een ‘Deel met vrienden’-actie kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je klanten motiveert om anderen te betrekken bij jouw merk en aanbiedingen. Hiermee vergroot je uiteindelijk niet alleen de zichtbaarheid van je speciale actie, maar versterk je ook de loyaliteit van je klantenkring!

Haal meer uit dark social met een gerichte strategie!

De invloed van dark social op Demand Generation is aanzienlijk en zeer krachtig voor jouw merk. Zo speelt dark social uiteindelijk een cruciale rol in het wekken van interesse en bewustzijn bij potentiële klanten. Het wordt dus tijd om hier nuttig gebruik van te gaan maken! 

Heb je daarentegen vragen of wil je graag sparren met een partner voor advies en strategische ondersteuning? Wij helpen je graag groeien! Neem contact met ons op.

Volg ons op Social Media

Kom meer te weten over online leadgeneratie, digital growth, UX & design en conversie optimalisatie.

Neem contact op

Bekijk de andere blogs

Let's talk!

Heb je vragen over onze diensten of ben je benieuwd naar een samenwerking met Converseon? Laat je gegevens achter via het contactformulier of bel direct naar +31 851120213

Vervolgstappen na
het invullen:

1.   We bellen of mailen je zo snel mogelijk terug om kennis te maken.

2.   We plannen een consult in om je wensen gedetailleerd door te nemen. 

3.  We doen een passend voorstel voor een samenwerking.

Converseon logo wit
Favicon witte C 1

Heb je vragen of snap je de vraag niet? Neem contact met ons op