NVVE is de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde die in 1973 in Friesland als actiegroep werd opgericht. Van daaruit is de vereniging uitgegroeid tot grote en veel geraadpleegde vereniging. De NVVE is er voor iedereen met vragen, twijfels en angsten rondom het levenseinde. De vereniging helpt mensen op tijd en weloverwogen hun wensen kenbaar te maken over het einde van hun leven. Bovendien zet de NVVE zich in voor het beschermen van de euthanasiewet en het verbeteren van de wet- en regelgeving in Nederland. Voor dit werk ontvangt de NVVE geen subsidie, het wordt gefinancierd met ledencontributie en giften.
Grip op de marketingacties
Advies en ondersteuning voor haar leden én iedereen bekend maken met de mogelijkheden voor het vrijwillige levenseinde is waar NVVE voor staat. Om dit zichtbaar te krijgen én zo meer leden aan te trekken werkte de NVVE samen met een marketingpartner.
Omdat deze een andere weg insloeg, koos de NVVE Converseon als nieuwe partner. Waarna we direct zijn begonnen met een quickscan van de huidige situatie en de inrichting om quickwins te identificeren. Vervolgens is er een plan opgesteld om op structurele wijze meer leden en zichtbaarheid te genereren via online marketing.
Terug naar positieve resultaten!
Alles meetbaar maken, zodat we effectief de strategie konden optimaliseren en daarmee het aantal leden konden verhogen was het doel. Tijdens de quickscan van de marketingkanalen ontdekten we dat er nog enorm veel potentie zat in SEO (Search Engine Optimization), Facebook Ads en Google Ads. Ook was er veel onduidelijkheid over hun Google Grants account en de status van de marketingactiviteiten via dit account. Met transparantie en duidelijke communicatie was al snel de eerste winst behaald. Uit de quickscan bleek ook dat de campagnestructuur kon worden geoptimaliseerd.

Resultaat met Google Grants
In onze analyse keken we naar hoe we de specifieke doelgroep (ouderen) op een effectieve manier konden benaderen. Wat doet deze doelgroep? Welke zoekwoorden gebruiken ze? En waar zijn ze actief? Met een nieuwe structuur in Google Grants hebben we zorgvuldig en met goede onderlinge afstemming met de NVVE* het account, de campagnes, advertenties en zoekwoorden geoptimaliseerd. Zo hebben we ervoor gekozen om meerdere brede zoektermen te gebruiken met uitsluitingswoorden.

Wat leverden deze optimalisaties op? Door de campagnes en desbetreffende zoekwoorden aan te laten sluiten op de landingspagina’s en zoektermen realiseerden we een daling in kosten per klik op merknaam en een lagere kosten per conversie!
*Aangezien NVVE voorlichting geeft over het zelfgekozen levenseinde, spelen ethische kwesties een grotere rol dan bij andere klanten. Juist daarom hebben wij zorgvuldig en met goede onderlinge communicatie invulling aan de campagnes gegeven.
De succesfactor
De combinatie van een goede online marketingstrategie en een duidelijke campagnestructuur zijn de basis voor een goed resultaat. Door het definiëren van duidelijke doelen en KPI’s (Key Performance Indicators) heeft NVVE meer inzicht en weten wij wanneer we moeten bijsturen.
Door de campagne logischer op te bouwen en te testen met verschillende advertentieteksten, afbeeldingen en doelgroepen weten we wat wél en niet werkt. Dit zorgt voor een hogere CTR, betere advertentie relevatie en lagere kosten per klik.
Door steevast onze A.S.A.P.-methode te volgen blijven we in een constante cirkel werken van analyseren, aanpassen, verbeteren en optimaliseren. Zo helpen wij onze klanten én onszelf aan succes. Zonder een goede online marketingstrategie heeft een campagne geen goede basis om resultaat te boeken, en zonder goede online marketing haal je nooit het maximale resultaat.

Review
Een enthousiaste club met veel expertise, drive en professionaliteit in huis. Zo zou ik Converseon willen omschrijven. Met Converseon realiseren we onze doelstellingen op het gebied van zichtbaarheid en online leadgeneratie. Een fijne samenwerkingspartner met directe, korte communicatielijnen. –
Eefke hoefnagel
(Marketeer, Beyond Eyes en Heijmans)