7 tips voor betere social media leadgeneratie

Genereer meer kwalitatieve leads op social media!

Social media leadgeneratie is een belangrijk onderdeel van een goede marketingstrategie. Social media kanalen zijn namelijk goed in te zetten om kwalitatieve leads te genereren. Niet alleen creëer je naamsbekendheid en betrokkenheid met je doelgroep, ook kun je mensen treffen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. De verschillende kanalen helpen je daarom bij het in contact blijven met potentiële klanten. Met een sterke social media leadgeneratiestrategie maak je van een prospect een converterende klant. Waarom social media nog steeds een goede plek is voor leadgeneratie? Maandelijks maken meer dan 2,4 miljard mensen gebruik van Facebook en andere platforms!

Wat is een social media lead?

Een lead is een persoon of bedrijf die op een of andere manier interesse toont in jouw organisatie of product. Door op social media activiteiten te ondernemen probeer je in contact te komen met je doelgroep en potentiële klanten. Deze klanten laten vervolgens informatie achter door jou bijvoorbeeld te volgen, een bericht te liken of via een chatfunctie contact op te nemen. Deze informatie kun jij gebruiken om contact met diegene op te nemen. Zijn er leads gegenereerd? Dan worden ze door de klantreis geleid of gaan ze de ‘Sales Funnel’ in. Het doel van social media leadgeneratie is uiteraard van een potentiële klant, een betalende klant maken.

Wil jij jouw social media leadgeneratie naar een hoger niveau tillen? Hieronder geven we 7 tips!

Converseon Office Daan Laptop Gripp

Tip 1: optimaliseer jouw profielen

Voordat je start met het verzamelen van kwalitatieve leads, is het wel zo handig dat je jouw profiel(en) optimaliseert. Alles moet op de juiste manier worden ingesteld om organische leads te kunnen verzamelen. Zo moet jouw bedrijfspagina (potentiële) klanten de mogelijkheid bieden om contact met je op te nemen, zich aan te melden voor een nieuwsbrief, een product aan te schaffen en meer. Zorg voor contactgegevens die direct zichtbaar zijn, voeg CTA’s toe en indien nodig een actieknop voor onder andere reserveringen. Ook niet onbelangrijk: een relevante link in je bio!

Tip 2: creëer klikbare content

Creëer je geen interessante inhoud, dan wordt het verzamelen van kwalitatieve leads lastig. Om voor een betere social media leadgeneratie te zorgen, is het goed om klikbare content te creëren. Manieren om klikbare content te creëren, zijn:

  • Tag producten in je Facebook Shop
  • Maak gebruik van de ‘Swipe up’ functie of plaats links in je verhaal
  • Maak shopbare Instagramberichten en -verhalen
  • Maak gebruik van ‘Shop de look’ Pins op Pinterest

Tip 3: ontwerp gebruiksvriendelijke landingspagina’s

Heb je iemand overtuigd om op jouw link te klikken! Mooi! Nog beter is het als je de bezoekers niet teleurstelt met een slordige landingspagina. Zorg altijd dat je landingspagina’s relevant zijn. Heeft iemand om een specifieke reden op jouw link geklikt? Dan moet de bezoeker het product of de informatie tegenkomen die past bij zijn of haar verwachtingen. Komt hij of zij de juiste informatie niet tegen, dan wordt de pagina snel weg geklikt. Zorg voor een altijd voor een gebruiksvriendelijke landingspagina die helemaal aansluit bij de verwachtingen van de bezoeker.

Tip 4: maak gebruik van social media leadadvertenties

Heb je er alles aan gedaan om via social media leadgeneratie organische leads te genereren? Of wil je nog meer kwalitatieve leads genereren? Dan kun je gebruik maken van leadadvertenties. Denk aan:

  • Facebook leadadvertenties + Facebook Pixel
  • Instagram leadadvertenties
  • LinkedIn Lead Gen Forms (Message Ads + Sponsored InMail)
  • YouTube TrueView

Helaas hebben Pinterest en Twitter geen specifieke formats voor leadadvertenties. Wel bieden zij andere advertentie-opties.

Tip 5: bied de juiste stimulans aan potentiële klanten

Je social media leadgeneratie naar een hoger niveau tillen? Zorg dat je bezoekers een reden geeft om informatie met jou te delen! Afhankelijk van het type lead dat je wilt verzamelen, zijn er verschillende manieren om potentiële klanten te stimuleren. Maak de deal aantrekkelijker! Dit kan bijvoorbeeld door:

  • Het organiseren van winacties
  • Samen te werken met influencers of merkpartners
  • Het geven van een kortingscode of spaarpunten bij aanmelden voor de nieuwsbrief
  • Exclusieve whitepapers te delen of door toegang te verlenen aan bijvoorbeeld een besloten groep, relevante tips en meer

Tip 6: personaliseer je aanbod

Als je meer kwalitatieve leads wilt genereren, is het personaliseren van je aanbod een goede stap. Het personaliseren van je aanbod helpt ontzettend goed bij het genereren van meer leads! Zorg dat jij je doelgroep kent. Maak gebruik van tools voor targeting en retargeting, voer afzonderlijke campagnes uit voor verschillende doelgroepen en segmenteer. Ook is een inbox een goede plek voor personalisatie. Maak gebruik van een Facebook Messenger Bot of een LinkedIn InMail-campagne. Alle informatie telt!

Tip 7: verzamel en analyseer data

Verzamel je meer leads dankzij social media leadgeneratie? Dan moet je natuurlijk ook analytische inzichten verzamelen. Stel doelen in Google Analytics om leads op de website bij te houden en controleer welk platform het beste werkt voor het genereren van kwalitatieve leads. Analyseer ook de geplaatste berichten en advertenties. Weet wat wel en vooral wat niet werkt en verbeter je strategie op basis van data en feiten.

 

Aan de slag!

Wil je ook meer kwalitatieve leads genereren en van potentiële klanten een converterende klant maken? Gebruik dan bovenstaande 7 tips voor het verbeteren van je social media leadgeneratie. Heb je vragen of kun je wel wat hulp gebruiken? Let’s talk! We staan graag voor je klaar!

Kom meer te weten over online leadgeneratie, digital growth, UX & design en development.

Neem contact op

Bekijk de andere blogs

Let's talk!

Heb je vragen over onze diensten of ben je benieuwd naar een samenwerking met Converseon? Laat je gegevens achter via het contactformulier of bel direct naar 0294-267984.

Vervolgstappen na
het invullen:

1.   We bellen of mailen je zo snel mogelijk terug om kennis te maken.

2.   We plannen een consult in om je wensen gedetailleerd door te nemen.

3.   We doen een passend voorstel voor een samenwerking.

Converseon logo wit